Ik zit al een tijdje met een onopgeloste vraag in mijn drukke hoofd;)
Het is algemeen bekend dat hoe dieper dat je in het heelal kijkt hoe verder dat je terug in de tijd kan kijken. Op dit moment kunnen we met grote telescopen het licht ontvangen die zo'n 10 miljard jaar geleden vertrokken is vanuit de verre sterren. We schatten dat ons heelal zo'n 13,8 miljard jaar geleden is ontstaan. Big Bang! en de tijd en de ruimte waren geboren.
Tegenwoordig maakt het niet uit in welke richting dat we vanuit onze aarde kijken, als we maar diep genoeg kijken zien we altijd het heelal zoals het was bij zijn geboorte (het vroege heelal). Het goede bewijs daarvan is de achtergrond straling (afterglow van de Big Bang) die we nog steeds zeer goed kunnen meten.
We weten dus ook dat de tijd samen met de ruimte is geboren, want zonder de ruimte is er geen tijd en vice versa, we leven immers in een 4 dimensionale ruimte-tijd. Aangezien de ruimte-tijd bij zijn geboorte puntvormig moest zijn, kunnen we dus concluderen dat elk richting vanuit de aarde naar de begin tijdstip van het heelal, dus ook naar dezelfde plaats in de vroege ruimte moet wijzen!
Dus alle richtingen wijzen niet naar Rome;) maar naar hetzelfde tijdstip en dezelfde plaats in de ruimte! Hoe kan dat nou weer:)
Waar zit mijn denkfout?