Kijk ik twee dagen niet op WSF, wordt er meteen een artikel over m'n afwasdiscussie geschreven! Ik ben zeer vereerd.
de vraag is: als je gedwongen zou worden om te kiezen tussen 'Met een zekere lijdzaamheid onderga ik het telkens maar weer slaan' en 'Met een zekere lijdzaamheid onderga ik het telkens maar weer geslagen worden', welke zou je dan kiezen?
Als ik zelf de persoon was die sloeg en als het voor mij een straf was om te moeten slaan, zou ik kiezen voor de eerste. Maar alleen in dat geval, anders klinkt mij de tweede het best in de oren (daarbij is het namelijk meer duidelijk dat je zelf het lijdend voorwerp bent en dus geslagen wordt (naar mijn mening dan, voor anderen staat dat nog niet vast)).
In omgekeerde volgorde:
(...) Als dat juist is, is het dan ook correct om te veronderstellen dat "ik onderga het geslagen worden" kan betekenen "ik onderga het geslagen worden van persoon A door persoon B, waarbij ikzelf persoon A ben"?
Correcter kan niet. Dit lijkt me ook de
meest logische interpretatie.
(...) Maar ik snap denk ik wat je bedoelt. Je bedoelt dat de zin: "in onderga het geslagen worden" eventueel kan betekenen: "ik onderga het geslagen worden van persoon A door persoon B, waarbij ikzelf persoon C ben". Juist?
Als persoon A door persoon B geslagen wordt, kan persoon C dat niet ondergaan. Hij kan het hoogstens
meemaken of
ervaren, maar een gebeurtenis die geen betrekking op persoon C heeft, kan persoon C onmogelijk ondergaan.
Persoon C kan wel naast het geslagen worden staan, waarbij bijvoorbeeld persoon A, die dus geslagen wordt, een goede vriend van hem is. Dan zou je kunnen zeggen: "persoon C duldt/verdraagt het geslagen worden van persoon A door persoon B". Verder kan je volgens mij niet gaan.