Wat ik mij afvraag is waarom autos niet voorzien zijn van airbags aan de buitenkant en er om heen. Daar is ruimte zat. Bij een frontale aanrijding bijvoorbeeld van 20 m.sec־¹ en een kreukelzone van 1.20 m krijgen de inzittenden 17 g te verwerken gedurende 0.12 sec. Waarschijnlijk overleven ze dat niet ook al is de cabine niet vervormd.
Met airbags heb je de g-krachten wat onder controle. Een voorwaarde is dat de afname van de snelheid vrij constant is. De airbag moet dan ook zo geconstrueerd zijn dat dat het geval is. Met een airbag van 3.80 m vóór de auto werkt er bij dezelfde aanrijding een kracht van 4 g op de inzittenden in gedurende een halve seconde. Als ze de gordel droegen en als ze van de schrik bekomen zijn, is de kans groot dat ze in dat geval gewoon kunnen uitstappen.
De timing voor het activeren van de springlading hoeft geen probleem te zijn en ik denk dat het geheel wel kan voldoen aan veiligheidseisen. Technisch is dat allemaal niet zo ingewikkeld. Het probleem ligt allicht bij het ontwerpen van de airbags en bij de kosten.
De airbag in de auto werkt ook heel secuur. Onlangs ramde mijn vriending met een snelheid van 120 km per uur de linker en daarna de rechter vangrail. De auto was total loss. De airbag werd niet geactiveerd en mijn vriendin kwam er met de schrik af.
Ik noem hem hier airbag, maar een andere vulling, misschien een soort hard expansieschuim met een heel korte uithardingtijd, lijkt mij beter geschikt voor dat doel.