Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Yanniek Hertgers
Artikelen: 0

Re: Waarom draaien planeten rond de zon en rond hun as?

Je kan het zien als een auto en een lijn. de auto wil precies op de lijn rijden maar de auto rijdt net iets te hard en rijdt eroverheen en zo gaat het maar door. Dat is ook zo bij planeten en de zon.
Lekker zwemmen in het H2O-bad▒
DustinNL

Het heelal is dynamisch, er gebeurt van alles. Maar een van de constateringen is dat het heelal juist uitzet. Dus de hemellichamen komen steeds verder van elkaar te staan.
Dus je cloncludeert dat de planeten, manen en complete zonnenstelsels niet afgeremd worden aangezien er geen wrijving is in de ruimte.
Jan van de Velde
Moderator

Ik zie niet hoe je dat uit de quote kunt concluderen, maar het is wél een (nagenoeg) juiste conclusie. Die wrijving is zo goed als verwaarloosbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
DustinNL

Ik zie niet hoe je dat uit de quote kunt concluderen, maar het is wél een (nagenoeg) juiste conclusie. Die wrijving is zo goed als verwaarloosbaar.
Ik had de verkeerde aangeklikt, excuses hiervoor.

Maar dan naar mijn vraag;

We zijn er nu over eens dat planeten, zonnen en zonnenstelsels bewegen ten overstaande van elkaar en dat door de ontbrekende wrijving dit eeuwig doorgaat.

Maar dan Venus. Venus is door een komeet de andere kant op gaan draaien.

De as van de aarde staat op ong 23,5 graden deze is waarschijnlijk verlegd van 0 tot 23,5 graden door een komeet, maar waarom stopte de aarde met ''verschuiven'' nadat de aarde op 23,5 graden kwam? Als ik het juist heb zou de aarde dan ook gewoon door moeten draaien aangezien er niets is in de ruimte wat onze blauwe planeet zou doen stoppen.

Ik hoor hier graag nog wat over.

Groetjes

Dustin
Poescoedoe

We zijn er nu over eens dat planeten, zonnen en zonnenstelsels bewegen ten overstaande van elkaar en dat door de ontbrekende wrijving dit eeuwig doorgaat.
Wie zegt dat dit eewig doorgaat???
Maar dan Venus. Venus is door een komeet de andere kant op gaan draaien.
door een komeet??... haha.. laten we al dit soort verschijnselen maar aan de kometen wijten!!??

De vrijving die volgens jullie verwaarloosbaar is zou er alleen voor zorgen dat een planeet minder hard gaat draaien ???

Mag ik vragen wat jullie dan denken van sterren die opgebrand zijn?? Zou de aarde ook niet gewoon een bepaalde hoeveelheid energie hebben waardoor die rond zijn kern de zon blijft draaien ?

Deze energie wordt uitgestraald doormiddel van verbranding van materie door...... juist vrijving! en.... ja en het leven op planeten doet die verbrande materie weer in verbranding gaan.... net zoals onze stofwisseling... blijven wij ook niet leven door verbranding van materie oftewel ''eten''.

Het leven op planeten is dan ook een uiting om de materie nog een keer en nog een keer enz.... in verbranding te laten gaan juist omdat die planeet minder energie heeft om te blijven draaien.... en het leven nodig heeft om die materie in verbranding te laten gaan.

Dus onstaat leven op een planeet als hij in zijn ''regressiefase'' beland.... de eerste uiting hiervan is een dampkring die als een dekentje de paneet warm houd enz, enz.

Alles is in alles hetzelfde.... en alles heeft een groei, bloei en regressie fase.

Pascal.
DustinNL

door een komeet??... haha.. laten we al dit soort verschijnselen maar aan de kometen wijten!!??
Je hebt gelijk over dat er geen bewijs is over een komeet die op venus in sloeg, maar is het de meest voor de hand liggende en de meest verklaarbare theorie.
Met de klok mee

In tegenstelling tot de andere planeten, draait Venus in de verkeerde richting om zijn as. Venus draait namelijk met de klok mee, in plaats van tegen de klok in zoals de andere planeten. Daarom komt bij Venus de zon in het westen op en gaat hij in het oosten onder. Dit is op zich erg vreemd, omdat men denkt dat alle planeten ruim 4,5 miljard jaar geleden uit dezelfde schijf materiaal zijn ontstaan. Het zou dan logisch zijn als alle planeten dezelfde kant opdraaien. Sommige sterrenkundigen vermoeden dat Venus waarschijnlijk door een brok steen is geraakt tijdens het ontstaan van het zonnestelsel, waardoor de planeet de verkeerde kant op draait. Er is echter geen bewijs voor de theorie met het brok steen. Venus blijkt een planeet met uitzonderingen te zijn. Naast het gegeven dat deze planeet de verkeerde kant omdraait en het er enorm heet is, duurt een jaar er langer dan een dag. Venus draait in 225 dagen rond de zon, terwijl hij 243 dagen nodig heeft om rond zijn eigen as te draaien.

Bron: http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/2...de-planeet.html

Venus may have experienced an encounter with one of these large bodies in which, unlike for the Earth, the material didn't form a separate moon, but was absorbed into the body of Venus. In addition to mass and kinetic energy, this body would also have contributed angular momentum. The result is that the new spin direction and speed for Venus was seriously altered from its initial state which could have been very Earth-like. Today, the result of that last, ancient collision is Venus with a retrograde rotation.

Bron: http://www.astronomycafe.net/qadir/q50.html
Maar dit was niet mijn vraag.

Dustin
Jan van de Velde
Moderator

Wie zegt dat dit eewig doorgaat???
fysisch is eeuwig een groot woord, maar in onze beleving dan toch wel.
De wrijving die volgens jullie verwaarloosbaar is zou er alleen voor zorgen dat een planeet minder hard gaat draaien ???
Da's een kenmerk van wrijvingskrachten ja: bewegingsenergie wordt minder, warmte meer.
Mag ik vragen wat jullie dan denken van sterren die opgebrand zijn??
ik zie het verband niet met de beweging van planeten
Zou de aarde ook niet gewoon een bepaalde hoeveelheid energie hebben waardoor die rond zijn kern de zon blijft draaien ?
Ja, bewegingsenergie

De rest van je post slaat gewoon helemaal, maar dan ook helemaal nergens op. Voordat je stellige beweringen als deze gaat plegen verzoek ik je eens wat eenvoudige, desnoods populair wetenschappelijke literatuur over astrofysica door te lezen. Dát, of je beweringen staven met falsifieerbare waarnemingen of berekeningen.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Jan van de Velde
Moderator

De as van de aarde staat op ong 23,5 graden deze is waarschijnlijk verlegd van 0 tot 23,5 graden door een komeet, maar waarom stopte de aarde met ''verschuiven'' nadat de aarde op 23,5 graden kwam? Als ik het juist heb zou de aarde dan ook gewoon door moeten draaien aangezien er niets is in de ruimte wat onze blauwe planeet zou doen stoppen.
In dat geval moet je maar eens wat gaan lezen over het fysische verschijnsel "gyroscoop" . Om de as van een draaiend voorwerp van richting te veranderen is er een enorme berg energie nodig. Daarom blijft een draaiende tol ook overeind staan. Behoorlijk stabiel, dat duw je zomaarniet omver. En ik denk verder aan zoiets als de beroemde proefjes met draaiende fietswielen en zo.
DustinNL

In dat geval moet je maar eens wat gaan lezen over het fysische verschijnsel "gyroscoop" . Om de as van een draaiend voorwerp van richting te veranderen is er een enorme berg energie nodig. Daarom blijft een draaiende tol ook overeind staan. Behoorlijk stabiel, dat duw je zomaarniet omver. En ik denk verder aan zoiets als de beroemde proefjes met draaiende fietswielen en zo.

Ik zie de link hier niet helemaal tussen?

Ik stelde dat de aarde gewoon door zo moeten draaien nadat Theia op de aarde insloeg. Net zoals een komeet venus met de klok mee heeft laten draaien.

Dustin
Jan van de Velde
Moderator

Ik gaf helemaal geen links. Maar als een fietswiel behoorlijk rond zijn as draait kan ik betrekkelijk eenvoudig die draaiing eenmalig versnellen door er dingen tegen aan te gooien (dwz na de botsing hogere snelheid), of die draaiing eenmalig vertragen of omkeren door er dingen tegenaan te gooien, maar het is ten enen male onmogelijk om met één stoot die draaiingsAS van richting te doen veranderen zodanig dat die as daarna ook door blijft draaien. Probeer maar eens een draaiende tol omver te tikken.

Venus heeft dus een zodanige opdonder gehad dat de as ondersteboven kwam te staan en zo bleef, of dat ze andersom ging draaien. (wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt).
raf

Als twee voorwerpen met een verschillende snelheid zich door de ruimte begeven en plots aaneen kleven, zullen ze niet anders kunnen, dan om hun as draaien.
Jan van de Velde
Moderator

zullen ze niet anders kunnen
hoezo?
devilyo

volgens mij is een van de hoofdvragen niet beantwoord..

waarom draai de aarde om de zon?

(volgens mij) draaien alle planeten om zonnen heen.

wat is er zo speciaal aan een zon dat het om hem draait? omdat ie licht geeft?

of heeft een zon meer zwaartekracht dat alles in z'n baan blijft?

(ja, er zijn 2 planeten die om elkaar heen draaien.. maar die botsen vanzelf wel.. en draaien uiteindelijk toch om een zon.)

edit:

op een vraag hiervoor...

kan iets ophouden met draaien?

tuurlijk!

supernova.
Jan van de Velde
Moderator

In een notendop, tikje versimpeld, nog inclusief tekstverwerkerfoutjes:

[attachment=4273:1__de_ge...estelsel.doc]
Bijlagen
1__de_geboorte_van_ons_zonnestelsel
(241 KiB) 242 keer gedownload
devilyo

goed document, lekker simpel uitgelegd :eusa_whistle:

maar ik wou er iets dieper op in!

-de aarde heeft aantrekkingskracht.

-de zon ook.

waarom draait de Aarde niet om Neptunus maar om de zon.

waarom draaien planeten om zonnen

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”