Moderators: jkien, Michel Uphoff
Volgens mijn informatie,laat die botsing nog 5 a 6 miljard jaar op zich wachten.We hebben als ik het mij niet vergis eerst nog een andere groot vuurwerk. Een botsing tussen ons melkwegstelsel en het andromeda nevel. Die botsing begint (op grote afstand) over ongeveer 1 miljard jaar en zal waarschijnlijk resulteren in een fusie van de twee.
Het duurt rond de 5 miljard jaar voordat het midden bij de botsing betrokken worden. Als je echter de uiterste grenzen van de twee beschouwd kan het al over 1 miljard jaar beginnen.Volgens mijn informatie,laat die botsing nog 5 a 6 miljard jaar op zich wachten.
Verlies van massa is niet de oorzaak van het einde van een ster. Onze zon verliest al sinds zijn ontstaan ongeveer 4 miljoen ton massa per seconde en dat zal hij nog ruim 5 miljard jaar blijven doen. Die 4 miljoen ton lijkt in onze ogen misschien veel, maar voor de zon met zijn massa van 2 x 1027ton betekent dat vrijwel niets.De zon zet materie om in licht, dus ja... de zon verliest massa en op een gegeven moment is de massa te klein om nog een zon te zijn. Gelukkig is de zon vrij groot dus dat duurt nog wel een paar miljard jaar.
En dus zegt Michael Tuk iets héél anders.Behalve je eerste zin, zeg jij hetzelfde.
De zon blijft zwaar zat. Aleen zit er tegen het eind van het leven van onze Zon niet voldoende waterstof meer op een plaats met voldoende hoge druk en temperatuur om het fusieproces te laten doordraaien. Want de kern zit vol met andere rommel (o.a. koolstof tegen die tijd) en de zon is niet zwaar genoeg om voldoende hoge druk en temperatuur te genereren in de kern om dát nog voldoende te doen fuseren.Ik zeg alleen dat de zon lichter wordt en op een gegeven moment te licht is om nog als zon te kunnen functioneren.
Is het ook niet zo dat door de kernfusie in de zon de waterstof opraakt
Aan het eind van haar leven zal de zon nog 90% van de waterstof bevatten waarmee ze begon.
Het uitzetten van de zon komt door versnelde fusiereacties wat juist een gevolg is door temperatuurstijging.richel_richel schreef:De zon zal blijven opwarmen tot de waterstof op is.
Dan zal de zon heel snel afkoelen en gaan uitzetten tot een rode reus.
Hierna worden de buitenste lagen van de zon afgestoten als ee planetaire nevel
en zal er een witte dwerg overblijven.