oktagon
Artikelen: 0

Re: Uitkraging maken.

Als aanvulling nog uit een "vreemde woordenboek":

Para'meter: (van para en grieks:metron=maat),wiskundige betekenis: bepaalde grootheid in vergelijking van een kromme,door verandering waarvan men een andere kromme verkrijgt die tot dezelfde familie behoort.

Dus wel een taalkundige kluif,

zou je kunnen omzetten in:

een eigenschap die ook in andere materie,objecten kunnen voorkomen en door verandering waarvan men een andere materie,object (in jouw geval een andere balk van staal of hout) kan veranderen in een zwaardere,etc.

Een zeer complexe situatie wordt er geproduceerd voor een in feite eenvoudig probleem,waarom doe je iets makkelijk als het ook moeilijk gaat.

Dus in deze topic:"

"Ik wil een uitkraging maken met een balk van welk materiaal dan ook en in een punt eindigende ".

Het antwoord kan dan luiden:

"Neem een metaal,hout,glas,of kunststof en probeer dan een vormgeving uit ,die het beste met je wensen overeenkomt en het beste realiseerbaar is in de gekozen materie en geen rekening houdende met de loon- of materiekosten!"

Dit is zo langzamerhand geen mechanica meer,maar een vorm van filosofie. :D
oktagon

Weer wat over parameters:

Ik las ergens iets:

Een parameter is een waarde of norm van iets,en door die te veranderen worden andere waarden ook veranderd.

Dus in jouw topic,als je zegt ,ik heb de parameters L,B,H, en Rho,dan kun je van een object bijv,bij een bepaalde last,de L veranderen,maar daardoor veranderen de B en H en mogelijk moet er een andere RHo genomen worden om dezelfde last te krijgen of verandert de te dragen last als je een van de parameters verandert en de andere dezelfde laat.

Dus ik kom terug op mijn eerdere verhaal,dat er meer parameters in het object moeten worden aangeduid om tot een oplossing te komen.

Overigens allemaal overbodige last in het vraagstuk! :D
Bert F

Ik weet niet of het filosofisch is maar ik ben opzoek naar een manier om een zo groot mogelijke afstand uit te steken met maar één materiaal.

En welke wiskundig werktuig bestaat om een vorm te optimaliseren zonder dat die vorm in eerste instantie gekend is.

Als je bvb een balk zou gebruiken dan had je lengte breedte en hoogte en kon je bijbehorende functie optimaliseren nu is er qua vorm niets gegeven en probeer ik het maximale op één of andere manier te bereiken.

Of dit mogelijk is met een gewone wiskunde techniek weet ik niet daarom ook al dat ik in vorige post verwees naar iets artificieels. Anders denk ik het niet te kunnen oplossen. Groeten.
jhnbk

Dus eigenlijk weet je enkel dat de vraag is: "maak een zover mogelijke uitkraging en minimaliseer het materiaal"

Zoals ik al zei begin je best met de verschillende mogelijkheden op een rij te zetten, deze te optimaliseren, en dan materialen gaan zoeken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Bert F

ja dat klopt, dat is een manier. en die hebben we ook al toegepast maar dan weet je nog niet dat je alle mogelijkheden gehad hebt.
jhnbk

Ik denk niet dat je een computerprogramma kunt schrijven dat nieuwe mogelijkheden voor jouw gaat testen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

Ik dram nog even door over parameters om te proberen er een definitie uit op te bouwen.

Als ik een doorsnede van bijv een stalen balk neem (H-, I- of T- profiel),dan heeft die willekeurige stalen balk een aantal door jou genoemde parameters en die ik dan zou willen benoemen als van elkaar afhankelijke waarden in die bewuste doorsnede.

Benoem ik nl.als parameters het weerstandsmoment,traagheidsmoment en traagheidsstraal en profiel(model)dus doorsnede,dan zijn deze van elkaar onveranderlijk afhankelijk,ik kan ze primair niet veranderen,ook niet tov.elkaar.

Probeer ik via een smeltproces met hetzelfde aantal cm2 in de doorsnede een optimale W,I en i te bereiken voor een optimale sterkte ,resp.doorbuiging ,dan kan wel dat lukken,door via een berekende I voor de doorbuiging en W voor de sterkte een H-profiel , T-profiel ,kokerprofiel,resp.buisprofiel een optimum te vinden bij de oplegging.

Maar aangezien je bij het einde van de uitkraging geen belasting meer hebt en daar op Nul uitkomt,moet je idealiter ook qua doorsnede op nul uitkomen.

En practisch gezien is dat het eenvoudigste met een T-profiel,vervolgens met een IPe-en I-profiel; een koker en buis vallen qua fabriekmatig profiel af en is alleen te realiseren met plaatprofiel en een vorm van honingraatbinnenwerk , ergens te vergelijken met een draagvleugelconstructie,welke echter een tweeledige functie heeft en de uitkraging,die jullie in gedachte hebben is alleen een verticale belasting.

Het bovenstaande kun je wel zetten onder mechanica/kinematica-filosofie;kluif er maar eens aan! :D
oktagon

Deze topic heeft eindelijk bij mij zijn doel bereikt en ik heb alles uit de "kast" gehaald wat ik kon vinden.

Je moet wat materiaal betreft uitgaan van wrs.materie,die door ons techneuten nog niet goed hanteerbaar gemaakt zijn maar waarvan men wel het bestaan weet.

Verder qua vormgeving en structuur zul je moeten gaan denken aan de natuur en bijv. naar de botstructuur en botmaterie van vogels en amphibien en wrs.insecten als mieren en spinnen met hun eigen anatomie.

Bekijk je die structuur,dan zie je modellen die door ons via rekenprogrammas op mechanica-gebied nog niet te berekenen zijn en de opbouw is een sterke materie bestaande uit grote en kleine schuimachtige holtes.

In de industriele techniek en vormgeving gaat men al in de richting van technieken om lichte sterke producten te maken d.m.v. kunststoffen (var.lange molecuulketens -polymeren-) als bijv. pvc.,pu,pmma,etc.

Deze kunststoffen worden oa. ontwikkeld in de chemische industrie uit aardolie tot grondstoffen,welke verder worden verwerkt in bijv.bolletjes kunststof.

Op bewerkingsmachinegebied zijn er spuitgietmachines ontwikkeld,die deze bolletjes,al dan niet met toevoeging van calcium en kleurstoffen en mogelijk vloeib.gassen via drukverhoging gezamenlijk vloeibaar maken en dan in aangesloten mallen spuiten.

Als jij (jullie) nog in de studeerfase zitten,kan ik je dus industriele vormgeving en technieken aanraden,maar we gaan verder:

Tracht dus een materiaal te ontwikkelen,mogelijk een combinatie van licht materiaal als aluminium,titanium,etc.,maak een legering en tracht via de een of andere toevoeging van vloeibaar gas,daar een schuim-gietmaterie van te ontwikkelen.

Dat is een werkmethode ,die oa.wordt gevolgd bij huish.artikelen op allerhande gebied.Ik was er vroeger een jaar bij betrokken,dus weet er iets van.

Ik verwacht,dat zoiets in de toekomst mogelijk is als je kijkt wat er aan schuimmaterie in onze aarde zit aan gesteente als basaltlava,travertin (schuimachtig marmer),puimsteen,etc,etc.

Leonardo da Vinci was in de 15e eeuw bezig om voor zijn zijn futuristische producten te ontwerpen,dus als je student ecreatief bent ligt er een wereld voor je open;alleen zul je zelf op pad moeten en veel vrije tijd eraan moeten besteden.

Net als waaraan ik nu bezig ben om wat op te graven uit mijn grijze cellen! :P :P :D
Bert F

Ik denk niet dat je een computerprogramma kunt schrijven dat nieuwe mogelijkheden voor jouw gaat testen.

Het zal idd niet gemakkelijk zijn maar mss bestond het al, daarom ook mijn vraag. mss word dit soort van optimalisaties toegepast in de architectuur?
oktagon

In de architectuur wordt dit al wel toegepast in de vorm van gew.beton,gew.glas,alu- en staalplaten,waar al modernere vormgeving wordt getolereerd.

Het bouwvak is door zijn conservatisme (behoudendheid in vormgeving) afstandhoudend (afwerend)mbt.vormgeving en kunststoffen.

Economische belangen op gebied materiaalproductie,ontwikkelsystemen,"schoonheids"-normen,etc. zijn in deze context een grote rem;soms wel nodig om te spontane en ondoordachte ontwikkelingen snel te gaan gebruiken.

Gaan we weer terug naar de gebruikte huidige materialen,dan komen in aanmerking:

Gewapend schuim-gas)beton ,te gieten in mallen)(oa.Ytong,Durox-fabr.)ín jullie topic te coaten tegen slijtage/weersinvloeden,

al veel eerder:

Gietijzer en gietstaal in var.samenstellingen

later

Gietaluminium.

Deze metalen zullen wellicht,als de behandeltechniek zover is,gemodificeerd kunnen worden tot poreuzere en dus lichtere legeringen. :P :P :D :P !
Bert F

Bedankt voor de hulp.
oktagon

En bij mij is door deze topic het begrip parameter eindelijk duidelijk geworden;het was tot heden zeer wazig en m.i. vaak nutteloos gebruikt! :D

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”