Anonymous
Artikelen: 0

Re: [Ethiek] Euthanasie bij levensmoe

Wel eens van psychiaters gehoord?

Waarom denk je trouwens dat mensen niet zelf kunnen bepalen hoe het met de kwaliteit van hun leven gesteld is? Is het nodig dat anderen dat bepalen? Je kunt wel optimistisch blijven maar je gaat daarmee voorbij aan het feit dat het leven lelijk kan zijn en sommigen gewoon pech hebben.

Als een mens uitzichtloos en ondragelijk psychisch leed heeft dan moet die mens om daarvan verlost te worden voor de trein springen. Dat vind ik bijzonder kwalijk, dat moet makkelijker en menswaardiger kunnen.

Bovendien is jezelf op een brute wijze van het leven benemen beladen; het zou egoistisch zijn (zeggen de egoisten). Euthenasie kan daarin verandering brengen.
Lady

:shock: Hoi Sence,

Ik ben wel voor euthanasie, of 't nu om fysieke redene is en/of om psychische redenen is; maar omdat je 't aan anderen over laat in feite met euthanasie, mogen en moeten die derden 't ook bepalen; of het 't moment er voor is of niet.

Die anderen hebben 'slandswet er voor om te kunnen bepalen wanneer wat mag tov van dat.

Met fysieke kwalen is zulks makkelijker te bepalen, in te schalen, dan met psychische kwalen.

Ik denk maar zo; va. student tm. het vak van psychater, is niet voor niks een study van massa's jaren.

Hun kijk op die dingen is dus vakkundig gericht en kan vaak totaal anders zijn dan de kijk er op vd. "gewone"burgerij.

Als dus die vak-groep inschaald; dat 't kan; euthanasie; bij ahw. de terminele geest toestand-kwalen.....Ben ik er niet tegen, mits de patient 't wel zelf onderschrijft, behandtekende dat.

Dan gaat 't net zo vlg. de wet, als met de fysieke terminale kwalen nl.

Ik denk dat oa. via VWS. er altijd beroep'svak-evaluatie's daarmee zullen zijn, daarover, om te peilen, of 't nog vlgs. de wet toegaat.. of er geen op eigen houtje" er in is geslopen ed.

Kortom, zomaar om dips ed, zal euthanasie nooit worden toegestaan!

Maar wie (geen suicidale klant is en..) euthanasie aanvraagt, zal door (die) wettelijke (bepaalde er voor) molens moeten gaan.

Dat beduidt; derden bepalen het; ja of de nee, of nog niet ed.! En niet je eigen hetende, denkende, menende, beschikkingsrecht!

Zo ongeveer denk ik er over. ) Gr. v. Lady. :?:
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
Dino

liever euthanasie dan een klojo die zijn auto op de trein sporen zet....

en er dan op het laaste nippertje toch uitspringt en 11 mensen dood in plaats van zichzelf :shock:
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
OneStepForward

Levens moe en dan euthenasie plegen ben ik tegen.

Een grote kans dat het weer voorbij kan gaan of te behandelen is.

Ik ben zowizo voor elke vorm van euthenasie waar de kans best reeël is dat de persoon goed kan herstellen.

Ben je levensmoe, dan pleeg je maar zelfmoord. Zadel dan niet iemand op met je dood. Komt laf op me over, ik durf het zelf niet dus maar een ander. Dan maak je een ander een moordenaar. Vooral moordenaar omdat in heel veel gevallen het kan over gaan of te behandelen is.

Denk aan depressies, mensen worden behandeld en zijn weer "de oude". En zijn toch erg blij dat ze geen zelfmoord gepleegd hadden.

Daar komt nog het feit bij dat het nog makkelijk kan worden om iemand het aan te praten. Dat lukt soms al bij zelfmoord, moet je nagaan hoe makkelijk dat met euthenasie kan worden. Als je maar lang genoeg iets aanpraat zal de persoon vanzelf levens moe worden.
Sint

Allereerst zou ik willen zeggen dat ik voor euthanasie ben in geval mensen die in leven gehouden worden in ziekenhuizen o.i.d.

Als je het mij vraagt hebben we het hier niet over euthanasie maar over zelfmoord. Als een persoon die levensmoe is naar een dokter gaat om euthanasie te laten plegen, pleegt de persoon in kwestie dan niet gewoon zelfmoord? Wat dus inhoudt dat als je het toestaat om deze mensen euthanasie te laten plegen je twee dingen legaal maakt:

- Mensen mogen zelfmoord plegen.

- Dokters mogen mensen vermoorden.

Beiden toch verboden bij de wet en strafbaar.

Verder lijkt het me dat als iemand echt levensmoe is, hij niet eens aankomt bij de dokter aangezien hij ''toevallig'' een ongeluk krijgt onderweg.

Mensen hebben meer aan een dokter die ze helpt hun gedachten op orde te brengen in dit soort gevallen dan aan een dokter die ze de andere wereld in helpt.

ps. Opvallend dat het merendeel van de mensen hier niet alleen ''ja'' stemt in de poll maar ook zegt dat het ''hun goed recht is''.
Anonymous

Haaai Allemaal,

ik wilde fftjes reageren op dit onderwerp aangezien ik op school in debat moet gaan over dit onderwerp en ik voor euthenasie bij levensmoeheid moet zijn. Ben ik ook eigenlijk dus geen probleem. :wink: Ik vind dat mensen zelf moeten kunnen bepalen wat ze met hun leven willen. Niemand heeft het recht jou je beslissingen te ontnemen. Veel artsen zullen niet voor de patient willen beslissen uit angst hun baan te verliezen. Ik denk dat je twee verschillende situaties kunt onderscheiden: de mensen die wel en de mensen die niet zelf kunnen bepalen of ze een einde aan hun leven maken. Ik bedoel dat je dat niet zelf kunt bepalen wanneer je bijv. heel erg psychisch in de knoop zit of te ver weg bent om dit zelf te kunnen beslissen. Ook vind ik dit bij minderjarigen van toepassing.

Als iemand vreselijk eenzaam is (en/of in leven gehouden wordt) of ongeneeselijk ziek is en geen vooruitzichten meer heeft in het leven, moet je een dergelijk persoon niet zijn laatste wens kunnen ontnemen. Wie weet wat er dan allemaal gebeurd..of fout kan gaan.. Ik vind in ieder geval dat er snel iets moet gebeuren! Sommige dingen zijn heel scheef en daar moet wat aan gedaan worden! Zo! En nee mensen, dan heb ik het niet over zelfmoord, maar jullie zullen vast wel met me eens zijn dat euthenasie voor de ernstige moet kunnen. Verplaats jezelf eens in zo'n persoon. Voor je zegt dat het zelfmoord is. greetzings lauriepaulie
Boaz

Het zou op zich wel aardig zijn als je naar de dokter moet voor een spuitje. Dan wéét tenminste iemand dat je je k*t voelt. Er wordt steeds gesproken over depressieve mensen, maar ik bewtijfel of alle zelfmoorgevallen depressief waren. In mijn omgeving heb ik een zelfmoord meegmaakt, een poging en zelf ben ik jaren blij geweest als ik spontaan dood neer zou vallen. Dat had niets met depressiviteit, maar alles met eenzaamheid te maken. Maar voor de buitenwereld hou je keurig de schijn op. Onbegrepen, niet betrokken, anders, allemaal termen die op dat gevoel slaan. Niemand die wilde zien of begreep, dat je je alleen voelt. Soms is iedereen om je heen zo met zijn eigen leventje bezig dat ze niet zien dat er iemand niet goed in zijn vel zit. Erg spijtig in een 'sociaal' en 'onwikkeld' land. Dus een spuitje halen bij de dokter is een begin, die kan je dan helpen bij een traject om uit je cirkeltje te breken. Mocht het na lange tijd nog steeds niet gaan, dan kun je altijd alsnog eruit stappen met een spuitje. 2 Goede boeken; Veronica besluit te sterven (Paulo Coelho, filosofische benadering) en 'Suicide, wat is er tegen' van H.M. Kluitert (meer wetenschappelijke/ethische benadering).

Er plegen in nederland jaarlijks zo'n 1500 mensen zelfdoding (CBS). Wereldwijd maken zo'n 1.000.000 (WHO) mensen een eind aan hun leven. Daar valt een tsunami bij in het niet. Collecte waard?

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”