Moderator: Rhiannon
Het lijstje is verre van compleet, bevat geen oordelen en heeft slechts ten doel reacties te ontlokken.Ik krijg het gevoel dat je met bovenstaand lijstje mensen die godsdienst niet aanvaarden als verkeerd bestempelt.
Moet religie een kennisbron zijn en daarmee min of meer samenvloeien met wetenschap? Staat religie misschien als onafhankelijke entiteit naast wetenschap en wel met andere doelstellingen?... en één van de redenen is dat ik vind dat de wetenschap een veel ondubbelzinnigere, bruikbaardere, controleerbaardere en geloofwaardigere bron van kennis is.
... Daarnaast kan godsdienst gevoelens opwekken van acceptatie, bevrijding van schuldgevoelens, zin, ervaring van het heilige etc. Of het nou echt is of niet, mensen zijn er in ieder geval vaak emotioneel bij betrokken.
Ontstaat de overtuiging niet voornamelijk met de paplepel?In het christendom kom je vaak tegen dat mensen zeggen dat de overtuiging door God is gegeven. ... Opvoeding speelt denk ik een grote rol.
Heel wat ouders wanhopen, dat hun kinderen afvallig worden.Als kinderen hun hele jeugd meekrijgen dat er een God bestaat ... moet het toch wel erg raar lopen als deze kinderen opeens niet meer geloven.
Ook mee eens.Ja, klopt, maar er zijn er ook een hoop die verheugd hun kind belijdenis zien doen of iets dergelijks.
Kun je een aantal markante gevallen noemen, uiteraard zonder namen.In gesprekken met anderen ben ik veel verschillende motivaties tegen gekomen om over te stappen of om een bepaalde religie aan te (blijven) hangen.
Ik denk dat inderdaad een zeer groot deel van de mensen hieronder vallen. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met het autonomie-ideaal wat er tegenwoordig in de (westerse) wereld is.Ik denk ook, dat er mensen zijn die geen hogere macht boven zich dulden en er al helemaal niet aan willen gehoorzamen.
Het functionalisme kreeg al veel kritiek omdat het zelf een vorm van teleologie is: godsdienst zou ontstaan zijn om een functie binnen de maatschappij te vervullen (dat is mogelijk gevolg als oorzaak duiden). Kun je iets meer zeggen over de "performance"-theorieën (moet ik denken aan Durkheim, of...)? Cognitieve en emotieve theorieën zullen inderdaad wel in mekaars vaarwater komen, het vraagt een beetje van beide denk ik.Er zijn verscheidene soorten theoriëen. De filosoof Philipse noemt een rijtje: 1 cognitieve theorieen, 2 emotieve theorieen, 3 performance theorieen, 4 functionalistische theorieen (ik vind dit onderscheid overigens niet heel sterk)
Als je het neutraal wil samenvatten, zou ik in algemenere termen blijven:thermo1945 schreef:Samenvatting van bericht 10.
Om toe te treden:
- Overgang tot Christendom door behoefte aan liturgie, rituelen, cognitieve en emotieve factoren.
Om te blijven:
-Iemand zei dat hij moeilijk aan zijn geloof kon twijfelen omdat zijn hele familie en ook veel vrienden in de kerk zaten.
- Christus, die verstaan wordt als God die tot ons gekomen is en ons bestaan draagt tot voorbij de dood.
Om af te haken:
- De discrepantie tussen het scheppingsverhaal in Genesis en de evolutietheorie.
- Niet geloven in de erfzonde. Toch verantwoordelijk gehouden voor zijn daden.
Dit heb ik wel vaker gelezen, en ik vind het geen sterk argument. De indruk dat het een onpartijdig argument is klopt niet, aangezien de gebruiker van het argument vaak impliciet stelt dat de hogere macht bestaat, en dat de opponent in de discussie er een probleem mee heeft zich daaraan te onderwerpen. En daarin ligt dan het tweede zwakke punt van dit argument: het veronderstelt een probleem met gezag en autoriteit bij de ander. Een verwijt dat nooit hard te maken is, i.t.t. algemenere theorieën die kunnen gelden voor zowel toetreding tot als het verlaten van een godsdienst (m.n. cognitief en emotioneel).Ik denk ook, dat er mensen zijn die geen hogere macht boven zich dulden en er al helemaal niet aan willen gehoorzamen.