qrnlk
Lorentziaan
Artikelen: 0

Re: Hoe open source code bestuderen?

Inderdaad: Zelfs een text editor is heel lastig. Een voorbeeld: Hoe organiseer je het geheugen? Het lijkt zo triviaal dat pijl omhoog/omlaag werkt en dat je een invoeg punt hebt. Maar als je bedenkt dat het geheugen van de computer linear is en dat je daarom hoe dan ook twee buffers moet hebben (een met alles voor het invoeg punt en een andere met alles achter het invoeg punt) waarvan waarschijnlijk de eerst moet kunnen groeien... maar hoe groei je een structuur? Je wilt niet elke keer een groter block willen vragen en dan alles overzetten? Ook moet je (als je snel genoeg wilt zijn) bijhouden waar elke regel begint. Dit betekend dat er op de achtergrond best wel veel data heen en weer gekopieerd moet worden om de cursor te laten bewegen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Bert F

Ik zie het, het is best ingewikkeld. maar om beter te programmeren en andere technieken aan te leren dacht ik dat het bestuderen van open source code wel interessant zou zijn. Als je van een project zeker waart dat je al de source hebt maar dan ook alles dan zou het mss intressant zijn om die te gaan doorzoeken met een ander geschreven programma om zo structuren te ontdekken.

Probleem is ook dat de source bij bv open office is onderverdeeld in grootte pakketten. Dus je ziet niet direct waar alles start enz.

Bedankt groeten.
Cycloon

Zoek kleinere projecten? Er zijn genoeg kleinere open-source projecten (dan denk ik aan kleine software, kleine 3D games, ...).
Bert F

voorbeelden? mss een eevoudige editor een kladblok ofzo?
Cycloon

voorbeelden? mss een eevoudige editor een kladblok ofzo?

Ik kan niet zo direct een voorbeeld geven, maar google weet er blijkbaar genoeg te vinden in elke taal die je wenst: http://www.google.com/search?client=firefo...G=Google+zoeken
jhnbk

sourceforge.net is nog niet vermeld neem zie ik. Dit is een verzamelplaats voor opensource software.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
PeterPan

sourceforge.net is nog niet vermeld neem zie ik. Dit is een verzamelplaats voor opensource software.
Zie
jhnbk

Oké, je hebt gelijk. Maar dan kom je enkel op de specifieke windows software uit en dat zijn dan meestal nog heel ingewikkelde codes en dus minder van belang voor de topicstarter lijkt mij.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Schwartz

Grote programmas hebben over het algemeen een simpele structuur:

input systemen: keybord, muisafhandeling

timer systemenL afhandelen van zaken die om de zoveel tijd moeten (inclusief grafica)

memory systemen voor de opslag van data

(er zijn meerdere datasystemen bij een ingewikkeld programma)

interface systemen voor schrijven en lezen van bestanden

(omvat foutafhandeling0

grafische afhandeling systemen

(deze zijn soms ingebakken met windows routinen)

controllers die zaken regelen

(omvat meestal ook databestanden en conversie van deze)

Soms hebben programmas nog een eigen verwerkingssysteem voor de afhandeling van muisklikken op een veld.

Werkroutinen die zaken oplossen

Al de rotzooi boven wordt afgehandelt met meestal korte routinen die andere routinen weer aanroepen.

De timer start een routine op die dan bekijkt welke afhandelingen op de werklijst staan.

Sommige zijn eenmalig en sommige zijn wederkerend.

Als een werkhandeling gebeurt dan wordt de desbetreffende routine opgestart.

In deze routine staat dan (eventueel) reset, set, check, memorycontrollling, afhandeling, memorycontrolling.

De afhandeling omvat soms dan opdrachten die dan weer werkafhandelingen etc.

Het ene triggert het andere.

In een game komt men geen routine tegen die de complete raceauto tekent...

In een compiler komt men ook veel losse routinen tegen die dan weer stack activiteiten e.d. zitten te ontplooien.

Een wiskundige berekening kan men in een mooie structuur plaatsen omdat deze structureel zijn.

Een game is geen wiskunde maar een acitviteiten systeem waarin van alles tegelijkertijd gebeurd.

Men kan van hot naar her en er kan van alles gebeuren.

Elk wandje is voor de computer een nihil...de computer moet weten wat voor activiteit een wand heeft op de speler..

Ik zeg zo maar van: een routine is gestructureerd, de rest ontaard meestal in rotzooi...
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
phodopus

Om hier even op terug te komen.

Open Source-software is op windows-platforms eerder uitzonderlijk. Op linux is het omgekeerde dan weer uitzonderlijk.

Linux-software wordt bijna altijd uitgegeven met broncode bij. Die bestanden zijn gecomprimeerd tot *.tar.gz of *.bz2 of iets dergelijks (te vergelijken met *.rar). Die unpack je en je ziet een heleboel bestanden, waaronder mogelijk cpp, c, header en config files. Die zijn dan te openen met eender welke ascii tekstbewerker (notepad, kwrite, kate, vi, pico, ...).

Als je die bij openoffice gaat bekijken val je achterover van de hoeveelheid files. Bij open-source rekenprogramma's (bv. een eenvoudige calculator) kan dit soms verbazend weinig bevatten, ideaal dus om als beginner uit te leren!

1 tip: Probeer op zen minst eens een Linux distro uit! Ikzelf gebruik Slackware, maar dit kan mss wat een te grote overstap zijn. Probeer KUBUNTU of PCLinuxOS (KDE-environment vindt ik leuker dan GNOME)!

Terug naar “Informatica en programmeren”