Bij dit soort casussen is het altijd handig te vermelden dat je een Nederlander bent. Ook al is dit Wetenschapsforum.nl, het is ook Wetenschapsforum.be. En sowieso komen hier veel Vlamingen. Aangezien Nederlands en Belgisch recht van elkaar verschillen, is het land waar de casus betrekking op heeft zeer relevant.
On topic: erfgrensen vallen onder Burgerlijk Wetboek boek 5, titel 4: "Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven".
De schutting in kwestie is in principe een muur volgens art. 5:43:
Art. 5:43 Omschrijving 'muur'
Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.
Over de hoogte:
Art. 5:49 Scheidsmuur
1. Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.
Hier lees ik in dat het recht bestaat een twee meter hoge muur (dus ook ondoorzichtige schutting) op te richten. Het
recht dus. Ik lees hier niets over de algemene aanname dat het niet hoger mag zijn dan die twee meter. Ik zou haast denken dat dat meer een bestemmingsplanmatig iets is. Wellicht loont het om eens in het omgevingsrecht te duiken wat dit betreft. Misschien dat AdPruys (aangezien je hier mee aankomt) hier iets over kan zeggen?
Artikel 5:55 is ook interessant:
Art. 5:55 Dreigende instorting
Indien door een dreigende instorting van een gebouw of werk een naburig erf in gevaar wordt gebracht, kan de eigenaar van dat erf te allen tijde vorderen dat maatregelen worden genomen teneinde het gevaar op te heffen.
Of een potentieel wegwaaiende partytent onder dreigende instorting valt is wel een discussiepunt natuurlijk.