Wanneer de cilinder van de helling aan het rollen is gaat er rolwrijving zijn die zorgt voor warmte.
Dat doet niet de rolwrijving, dat doet de gewone "glij"wrijving op het contactoppervlakDat de rolwrijving het koppel levert om de cilinder te doen rollen
Dat doet niet de rolwrijving, dat doet de gewone "glij"wrijving op het contactoppervlak
Dat ben ik niet met je eens. Misschien is dit zuiver een taalkwestie hoor, maar rolwrijving is de wrijving die bijvoorbeeld een fietsband ondervindt en is dus ook aanwezig bij constante snelheid. Vaak wordt die bij dit soort sommen verwaarloosd (bijvoorbeeld staal op staal heeft amper wrijving). Als ik die hier ook even verwaarloos, dan heb je nog steeds wel de kracht die ervoor zorgt dat de cilinder een hoekversnelling ondervindt. Dat is in dit geval de statische wrijvingskracht (ofwel grip) tussen de twee materialen. Zonder die grip zou de cilinder gewoon schuiven en niet rollen. Ik denk dat Jan dit ook bedoelt.Dus als hij rolt kan het koppel alleen komen van de rolwrijving.
Zo staat het vaak in boeken i.v.m. dynamica.Ruben, waarom deel je door de straal? Zoiets ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Die benadering met dat delen door de straal is een benadering uit de werktuigbouwkunde, waar de rolwrijvingscoëfficiënt wordt gegeven in meters, als de arm waarop de normaalkracht moet worden uitgeoefend t.o.v. de as om de geconstateerde weerstand te veroorzaken. Door te delen door de straal kom je zo weer op een dimensieloze toestand.Op wikipedia kent men ze beiden:
Precies. Bij geheel wrijvingsloos contact gaat die cilinder nóóit rollen. Omdat er dan inwendig niks op en neer beweegt in de rol gaat daar door inwendige wrijving tussen moleculen geen energie verloren, en kan er ook geen sprake zijn van rolwrijving...//.. de kracht die ervoor zorgt dat de cilinder een hoekversnelling ondervindt. Dat is in dit geval de statische wrijvingskracht (ofwel grip) tussen de twee materialen. Zonder die grip zou de cilinder gewoon schuiven en niet rollen. Ik denk dat Jan dit ook bedoelt.
Nee, de rolwrijving heeft juist een koppel dat die beweging afremt. In dit geval is het de zwaartekracht die een koppel heeft dat de cilinder doet draaien, óm dat contactpunt met de helling.De rolwrijving heeft een moment t.o.z as cilinder dus een koppel die de cilinder doet rollen.
Nee, de rolwrijving heeft juist een koppel dat die beweging afremt. In dit geval is het de zwaartekracht die een koppel heeft dat de cilinder doet draaien, óm dat contactpunt met de helling.
Let op het laatste stukje van die zin. De werklijn van de zwaartekracht ligt vóór het contactpunt (het draaipunt), waardoor de cilinder gaat rollen.