Energie is niet iets dat vastzit aan conservatieve krachten. Enkel potentiele energie is dat.
Op het gebied van de algemene relativiteitstheorie ben ik niet voldoende geschoold om op je reactie te kunnen in gaan.
Dat is vervelend, want daar gaat het hier over. Misschien eerst studeren? Vergeet vooral de link niet naar J. Baez, waar de complicaties mbt energiebehoud op een 'voor dummy's' manier worden uitgelegd.
Als je je antwoord wil beargumenteren, zal je toch echt moeten uitleggen hoe ik in AR de energie van gravitationele interactie tussen 2 deeltjes moet berekenen. Als dat kan, kan je berekenen hoeveel de energie verschilt dankzij de expansie.
Ik vraag me ook af hoe je dan zal verklaren dat het aantal fotonen dat een ster uitstuurt invloed heeft in een
\(\Lambda\)
-gedomineerd universum of in een materie-gedomineerd universum. In materie of stralingsgedomineerde universa zorgt de aanwezigheid van materie of straling immers juist voor een vertraagde expansie (dus voor minder 'hypothetische gravitationele energietoename' maar meer kinetische energie afname). Dit klopt allemaal niet met je verklaring.