Goofy666
Artikelen: 0

Re: Stroomkosten

Daar heb je wel gelijk in, dat een pc eerder vervangen is dan dat ie de kans gehad heeft van effectief te verslijten. Ook raad ik mensen helemaal niet aan om hun pc non-stop te laten draaien, tenzij dat voor één of andere reden echt nodig is. Maar, inderdaad, dergelijk gedrag ivm de pc kiest men zelf, afhankelijk van het gebruik van de pc en het bewustzijn van de kosten daarvan; één methode is niet de beste, het hangt van de situatie af.
*gast_HuntWarrior_*

Daar heb je wel gelijk in, dat een pc eerder vervangen is dan dat ie de kans gehad heeft van effectief te verslijten. Ook raad ik mensen helemaal niet aan om hun pc non-stop te laten draaien, tenzij dat voor één of andere reden echt nodig is. Maar, inderdaad, dergelijk gedrag ivm de pc kiest men zelf, afhankelijk van het gebruik van de pc en het bewustzijn van de kosten daarvan; één methode is niet de beste, het hangt van de situatie af.
Mijn PC draait al ruim 2 jaar 24/7, geen problemen gehad.

Op werkplekken en vooral bedrijven die 24 uur per dag werken gebeurd dit ook vrijwel altijd probleemloos.

Het zijn de gebruikers zelf vaak die bij schoonmaak (stof) iets mollen.

Trouwens computers maken geen fouten het zijn de :D :D juist ja.....

I Juli zal er bij het folden een poging gedaan worden om een petaflop aan rekenwerk te verrichten.

De betekenis van een Petaflop: http://nl.wikipedia.org/wiki/FLOPS :D

Wie schrijft het op de kalender en doet mee ?

Hans
Benm

Slijtende fan's kunnen best een probleem zijn, het is me wel eens gebeurd dat bijv de voedingsfan van een pc kast na een jaar of 2 gebruik zodanig was versleten dat deze niet meer werkte. Die fan vervangen was nogal lastig, dus maar een nieuwe kast gekocht en de boel overgezet - niet heel duur, wel bewerkelijk.

Andere componenten hebben denk ik niet zoveel te lijden van continu folding draaien, de cpu loopt welliswaar warmer, maar bij een goed werkende koeling niet zodanig heet dat er defecten ontstaan.
Victory through technology
Goofy666

Mijn PC draait al ruim 2 jaar 24/7, geen problemen gehad.
Waar zei ik dat je dan problemen krijgt? Ik heb hier anderhalf jaar lang twee workstations en een server draaiende gehad, waarvan twee 24/7 draaiden (de andere workstation gunde ik van tijd nog wat rust). Het laatste wat je mij hoort zeggen is dat dat slecht is voor je pc, dat weet ik uit ondervinding. Waarom ik het wél afraad, is voor energiebesparing. Als je je pc niet echt nodig hebt vind ik het grote zonde om die continu te laten draaien, enkel vanwege de verloren energie.

Van je laatste 'non-bold' zin begrijp ik al helemaal geen snars, maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan...
HuntWarrior

Van je laatste 'non-bold' zin begrijp ik al helemaal geen snars, maar goed, dat zal wel aan mij liggen dan...
Idd slaat dit, op die plek, nergens op. :D

Het sloeg terug op schoonmaken , wat bij sommigen niet helemaal goed gaat.

Vergelijking gaat niet echt op nee.

Overigens oververhitting van de CPU is toch meestal beveiligd tegen schade middels de BIOS ?

Hans

Team 46113
High-Voltage

De voeding moet voor langere tijd idd een hogere stroom verwerken. Hierop is die echter gedimensioneerd, en dat maakt dus niet uit.
Zou moeten ja... Die dingen van tegenwoordig kunnen niet veel meer hebben met al die Chineese elco's. Alleen de merkproducten doen het nog relatief goed, maar de witte merken is een ramp. Voor de rest is het om de haverklap een droge elco in de voeding of op de graka.
TheGreaterGood

Het is eigelijk wel heel erg intressant om uit te zoeken wat de voordelen en nadelen zijn van folding.

Als ik het goed begrijp zorgt het afronden van projecten voor technologische vooruitgang. En volgens verschillende macro-economische theorien is dit de belangrijkste factor om economische groei constant te houden of te versnellen. Theoretisch gezien, schuift het de Y=(K, N, A) naar boven. (Waarin K staat voor Kapitaal, N voor arbeiders, en A voor technologische vooruitgang en arbeidsproductiviteit.) Dit zorgt op de lange termijn voor een hoger inkomen per persoon terwijl kapitaal constant blijft.

Stel je voor als Folding standaard op elke computer zat, en een groot deel van de wereld overbodige processo vermogen automatisch zou gebruiken om aan deze projecten te werken. Behalve het millieu zitten hier weinig nadelen aan, want het extra geld dat we aan stroom kwijt zijn, of aan de slijtage van de computer gaat zowiezo niet verloren. Als we gebruik gaan maken van duurzame energie zijn de voordelen misschien eindeloos?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"
Ger

Vergis je ook niet in het milieu. Het lijkt me een interessante vergelijking, de milieubelasting van de behandeling (lange duur) van de ziekten versus de milieubelasting van de genezing (korte duur). Is nu nog niet te zeggen natuurlijk omdat we nog geen geneesmethoden kennen (anders was dit onderzoek niet nodig), maar bekijk eens wat de chemokuren, bestralingen, ziekenvervoer etc met het milieu doen. En dat is dan alleen nog maar voor kanker.

Laat mijn computertjes maar lekker vouwen. Ik zie het als een investering, niet alleen voor de menselijke gezondheid, maar ook voor het mileu.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Rogresalor

Vuistregel

elke standby knop kost geld. Als mijn CPU van Cool and Quiet aan het werk moet scheelt dat 37 watt/uur in verbruik.

Ik heb geleerd om als de CPU dus 365/24 aan zou staan dit 37*2=74 euro extra kost aan elektra.

Dat vind ik behoorlijk en als mijn systeem dus 8 uur per dag folding@home staat te doen ik toch 37/3=12,3 euro per jaar extra, dus dat zou te overzien zijn, maar bedenkt wat je uitspaart door de was te hangen in plaats van te drogen en dat is minder dan als ik 8 uur folding@home doe, dus continue verbruik hakt er in en nog een puntje.

Hele het systeem lust extra en het verschil tussen vol belast en helemaal uit zoals in de nacht scheeld nog veel meer. Als je TDW 103 watt is dan kom je uit op 34 euro per jaar bij 8 uur per dag. Dan wordt het verschil wel ineens veel groter omdat men in de nacht zijn systeem doorgaans uit heeft staan en niet vol werkend en een heel systeem lust hier op vol vermogen 377 watt, dus dat is iets meer per jaar aan verschil, dus loont het?

Wat kost meer joules per dag:

Alle servers van Nederland

Alle vliegverkeer in Nederland?

Het eerste....
Yoste

Als ik m'n pc zou afzetten, dan zou ik het wel voor het energieverbruik doen en niet voor de kostprijs die eraan verbonden is... Tenslotte valt die meerprijs al bij al nog mee, vergeet niet dat je op jaarbasis rekent. Aangezien ik echter vaak m'n pc gebruik, zelfs 's nachts, zet ik hem amper af en laat hem gewoon de hele tijd folden, 24/24.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=59270

Terug naar “IT en informatica”