Ik denk dat het niet zo'n groot verschil is als je denkt. Als ik het zo zie (aan die punten van de WU's die je inlevert) draai je grote (> 5 MB, premie) WU's op een standaard-instelling (zg Grafische client). Op de display staat een timer. Die timer is echter bij deze WU's onbetrouwbaar.
Kijk maar eens in de logs (klik rechts op icoontje, kies status, kies logfile)
Daar wordt een regel geschreven voor élke procent van de WU die afgewerkt is
[18:44:58] Writing local files
[18:44:58] Completed 100000 out of 125000 steps (80)
[18:52:05] Writing local files
[18:52:05] Completed 101250 out of 125000 steps (81)
De tijden die daarbij staan zijn wél betrouwbaar: mijn machine doet dus iets meer dan 7 minuten over 1 % van de WU waar hij momenteel mee bezig is.
Vermenigvuldig dat aantal minuten per procent met 60 voor het aantal seconden, en dat met 100 voor de volledige WU, en deel dat door het aantal punten dat de WU waard is. Zo krijg je een aantal seconden per punt, en dat is algemeen vergelijkingsmateriaal.
Die punten worden vastgesteld op een benchmarkmachine, een normale PC. Normale WU's (zonder premie's e.d.) worden daarop gedraaid, de tijd gemeten, en dan worden ze de wereld ingestuurd met een dusdanige puntenwaarde dat die benchmarkmachine ongeveer een punt oplevert per 780 seconden. (110 punten per 24 uur)
Nou zijn natuurlijk lang niet alle machines, ook al hebben ze een zelfde processor als die benchmarkmachine, verder net zo geconfigureerd als die benchmarkmachine. Het is dus goed mogelijk dat je met eenzelfde processor de ene WU vlotter draait dan de benchmark, de andere weer trager.
Ik heb sinds kort een nieuwe machine, ingesteld als grafische client. Daarmee draaide ik standaard WU's en presteerde 500-700 s/pt. Sinds een week of drie draai ik nu die grotere (premie-) WU's. Daarvan heb ik een aantal WU's gedraaid op ca 190 s/pt, eentje met 300 s/pt, en nu ben ik bezig met eentje die 130 s/pt draait. Kortom, dat kan inderdaad variëren. Het past beter of wat minder goed op jouw machine, vergeleken met de benchmark.