WilliamBlue
Artikelen: 0

Hoofdschakelaar valt uit

Hallo,

Mijn hoofdschakelaar in de elektriciteitskast valt uit wanneer ik men wasmachine, droogkast, en afwasmachine tesamen gebruik.

Waarom valt in plaats van de hoofdschakelaar geen automaat uit?

Hopelijk weet iemand het antwoord, alvast bedankt!
Bart

Re: Hoofdschakelaar valt uit

Wat bedoel je met het uitvallen van een automaat?

De drie machines samen hebben een piek vermogen van ongeveer 6 kW, terwijl je hoofdaansluiting maximaal 5 kW aan kan. Ga je daar overheen, dan slaat de hoofschakelaar om (of brand de hoofdzekering door).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
EvilBro

WilliamBlue schreef:Mijn hoofdschakelaar in de elektriciteitskast valt uit wanneer ik men wasmachine, droogkast, en afwasmachine tesamen gebruik.

Waarom valt in plaats van de hoofdschakelaar geen automaat uit?
Ik vermoed dat je het volgende wilt: Stel dat je hoofdschakelaar uitvalt bij X. Achter deze hoofdschakelaars zitten 3 automaten die uitvallen bij 0.8*X. Onder elke automaat zit een apparaat dat 0.5*X trekt. Elke automaat ziet slechts 0.5*X terwijl hij 0.8*X aankan. De hoofdschakelaar ziet 3*0.5*X = 1.5*X terwijl die maar X aankan. Zie je nu waarom de hoofdschakelaar eruit vliegt?
klazon
Pluimdrager

Kun je even nader aangeven wat je met de hoofdschakelaar bedoelt? Ik vermoed dat je dit woord verkeerd gebruikt, want een hoofdschakelaar is niet beveiligd, en kan dus ook niet uitvallen.
WilliamBlue

Mijn excuses voor mijn minieme kennis van elektrische termen.

*Met "de hoofdschakelaar" bedoel ik de grote (zwarte) schakelaar die de voedingskabel die binnenkomt onderbreekt. Wanneer deze schakelaar uit staat, is er verder dus nergens stroom meer.

*Het "uitvallen van een automaat" betekent dat de automaat op 0 komt te staan. Zo wordt de specifieke kring onderbroken.

Bedankt voor jullie reacties, ik begin mijn probleem te begrijpen.

Nu is de vraag, hoe los ik dit op? Hoe zorg ik ervoor dat mijn apparaten tegelijkertijd kunnen draaien?
klazon
Pluimdrager

Okee, je bedoelt de hoofdautomaat, die zit dan nog onder de meter.

Kijk eens wat voor stroomwaarde die heeft. Dat hoort er leesbaar op te staan.

En is hij eenfasig of driefasig?

De apparaten die je beschrijft kunnen per stuk wel 3 kW trekken. Samen 9 kW, en dat betekent 39A, als ze op 1 fase zitten.

Een gangbare waarde voor een eenfasige hoofdautomaat is 35A, maar die zou er bij 39A eigenlijk nog niet uit mogen vliegen.
WilliamBlue

Deze "hoofdautomaat" zit inderdaad onder de kWh-meter. 3 fasen en N zijn aangesloten.

Ziehier de gegevens die ik heb kunnen vinden:

aansluitautomaat scheidingsschakelaar Téco

DS IV/3 15/20

Im 180A 10000(omkaderd)

N° 98905418

15A 24A 33A

18A 27A \\\\

21A 30A 36A

N L1 L2 L3 39A

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.

N.B. naast men hoofdautomaat zit een "rundsteurempfänger". Waarvoor dient dit apparaat?
klazon
Pluimdrager

Nee, dat zijn zo veel getalletjes, daar kan ik geen chocola van maken. Staat dat op de hoofdautomaat, of op de meter?

Een Rundsteuerempfänger is een apparaat dat het tarief in de meter schakelt, en eventueel ook een boiler, als je die hebt. Hij wordt aangestuurd door gecodeerde signalen die over het lichtnet gestuurd worden.
WilliamBlue

Deze gegevens staan allemaal op de hoofdautomaat.

De " \\\\ " is een elektrisch symbool. Ik denk het symbool van een automaat ofzo, er staat een streep door etc.

Alle ampèrages staan afzonderlijk in een kadertje met telkens ernaast 5 bolletjes, zoals ze op een dobbelsteen staan.

Kan je me vertellen welke gegevens belangrijk zijn, en waar ik ze kan vinden?

Is het probleem te wijten aan de hoofdautomaat, die niet zwaar genoeg is? Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

Bedankt voor de info en je hulp!
klazon
Pluimdrager

Ik kom hier even niet verder mee. Het is belangrijk om te weten wat de nominale uitschakelstroom van de hoofdautomaat is, en hoe de boel aangesloten is. De nominale stroom is niet duidelijk, je geeft zo veel getallen met een A er achter dat ik er helemaal niks van kan maken.

De naam Teco kwam mij ook niet bekend voor, maar het blijkt een Belgische fabrikant van schakelmateriaal te zijn. Het kostte me enige moeite om hun website te vinden, het blijkt nl. een Franstalige firma te zijn. Echter, die website in "en reconstruction", dus daar kom ik ook niet verder mee.

Blijkbaar is de hoofdautomaat 3-fasig. Als die dan uitvalt doordat je 3 apparaten tegelijk aanzet, dan lijkt het er op dat ze alle 3 op dezelfde fase zitten. En dat is onhandig. In zo'n situatie moet je de zware verbruikers over de fasen verdelen.
WilliamBlue

Hartelijk bedankt,

Probleem opgelost! Ik heb ervoor gezorgd dat de twee kringen niet op dezelfde fase zitten. Nu kan ik zonder stroomuitval al men apparaten gebruiken.

Groeten,

WilliamBlue

Terug naar “Elektrotechniek”