De drie machines samen hebben een piek vermogen van ongeveer 6 kW, terwijl je hoofdaansluiting maximaal 5 kW aan kan. Ga je daar overheen, dan slaat de hoofschakelaar om (of brand de hoofdzekering door).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
WilliamBlue schreef:Mijn hoofdschakelaar in de elektriciteitskast valt uit wanneer ik men wasmachine, droogkast, en afwasmachine tesamen gebruik.
Waarom valt in plaats van de hoofdschakelaar geen automaat uit?
Ik vermoed dat je het volgende wilt: Stel dat je hoofdschakelaar uitvalt bij X. Achter deze hoofdschakelaars zitten 3 automaten die uitvallen bij 0.8*X. Onder elke automaat zit een apparaat dat 0.5*X trekt. Elke automaat ziet slechts 0.5*X terwijl hij 0.8*X aankan. De hoofdschakelaar ziet 3*0.5*X = 1.5*X terwijl die maar X aankan. Zie je nu waarom de hoofdschakelaar eruit vliegt?
Kun je even nader aangeven wat je met de hoofdschakelaar bedoelt? Ik vermoed dat je dit woord verkeerd gebruikt, want een hoofdschakelaar is niet beveiligd, en kan dus ook niet uitvallen.
Mijn excuses voor mijn minieme kennis van elektrische termen.
*Met "de hoofdschakelaar" bedoel ik de grote (zwarte) schakelaar die de voedingskabel die binnenkomt onderbreekt. Wanneer deze schakelaar uit staat, is er verder dus nergens stroom meer.
*Het "uitvallen van een automaat" betekent dat de automaat op 0 komt te staan. Zo wordt de specifieke kring onderbroken.
Bedankt voor jullie reacties, ik begin mijn probleem te begrijpen.
Nu is de vraag, hoe los ik dit op? Hoe zorg ik ervoor dat mijn apparaten tegelijkertijd kunnen draaien?
Nee, dat zijn zo veel getalletjes, daar kan ik geen chocola van maken. Staat dat op de hoofdautomaat, of op de meter?
Een Rundsteuerempfänger is een apparaat dat het tarief in de meter schakelt, en eventueel ook een boiler, als je die hebt. Hij wordt aangestuurd door gecodeerde signalen die over het lichtnet gestuurd worden.
Ik kom hier even niet verder mee. Het is belangrijk om te weten wat de nominale uitschakelstroom van de hoofdautomaat is, en hoe de boel aangesloten is. De nominale stroom is niet duidelijk, je geeft zo veel getallen met een A er achter dat ik er helemaal niks van kan maken.
De naam Teco kwam mij ook niet bekend voor, maar het blijkt een Belgische fabrikant van schakelmateriaal te zijn. Het kostte me enige moeite om hun website te vinden, het blijkt nl. een Franstalige firma te zijn. Echter, die website in "en reconstruction", dus daar kom ik ook niet verder mee.
Blijkbaar is de hoofdautomaat 3-fasig. Als die dan uitvalt doordat je 3 apparaten tegelijk aanzet, dan lijkt het er op dat ze alle 3 op dezelfde fase zitten. En dat is onhandig. In zo'n situatie moet je de zware verbruikers over de fasen verdelen.