Ik discussieer al een hele tijd op school met mijn klasgenoten. De vraag is: 'Ga je nou omlaag of omlaag of opzij, als je het heelal ingaat?'. Want je moet toch net als op aarde kunnen zeggen ik ga nu links af enz.
alvast bedankt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
dat drie keer rechts is links wél geldt in jouw ogen (en in de mijne hoor ), en 3 keer omhoog is omlaag niet geldt, voor ons gevoel, tekent de beperkte bruikbaarheid van die termen om bewegingen te beschrijven.Maar als je drie keer omhoog toe gaat dan ga je niet omlaag......
Omlaag is per definitie in de richting vd zwaartekracht. Omhoog is dan ... .De vraag is: 'Ga je nou omlaag of ...
Dat wordt een lastig te hanteren definitie als we de aarde verlaten (en eigenlijk überhaupt, maar dat zou je kunnen verhelpen door de zeggen "in de richting van de grootste zwaartekracht")Omlaag is per definitie in de richting vd zwaartekracht.
Kennelijk moeten die 'aardse' begrippen in de ruimte niet gebruikt worden. Richting Poolster, richting Altaïr of zoiets is al heel wat handiger.En dat betekent dat je referentiestelsel continu verandert, wat me óók al niet handig lijkt. .... Lekkere klus om zo een route te moeten plannen.