Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Leuke gast
Artikelen: 0

Re: kunnen twee lichtstralen elkaar beinvloeden?

sorry, ik had me vergist, deze theorie was onzin
roosje

ik heb nee gestemt gewoon een gok. natuurkunde niet mijn sterkste kant
Anonymous

Ik doe nu een experiment waarbij je twee laserbundels afkomstig van dezelfde laser laat kruisen. Ik onderzoek de hyperfijnstructuur van Rubidium en we hebben een glaasje met rubidium daarin, waarin we de laserstralen (een sterke en een zwakke) laten kruizen. De sterke slaat alle deeltjes aan in een doppler verbreed spectrum. (Dat spectrum is afkomstig van het feit dat de deeltjes bewegen) We zien dus daar absorptie. Van de zwakke zal ook over een doppler verbreed spectrum licht worden geabsorbeerd, op een piek na, namelijk de stilstaande deeltjes zijn al aangeslagen door de sterke bundel, dus dat licht wordt niet geabsorbeerd. Kruis de zwakke bundel de sterke niet, dan zie je dat piekje ook niet.
Elmo

Leuk experiment! 8) (Lijkt best wel op spectral hole burning.)

Maar dit is wel een heel ander effect.

De vraag was, of je iets ziet als je (in vacuum) twee laserbundels laat kruisen. Zou je dan ergens voorbij het kruispunt aan de hand van het pundelprofiel, -intensiteit en/of faseinformatie kunnen bepalen of de twee bundels gekruist hebben, of niet? Aangezien er (vrijwel) geen foton-foton interactie is in de quantumelectrodynamica, zou je volgens mij niet zo'n effect kunnen waarnemen.
The interaction of two virtual photons, on the other hand, is a common occurrence in present day high-energy collisions, and has been studied extensively in recent years. By contrast, the interaction of two real photons has never been detected because of its extreme weakness.
bron

Overigens wil ik hier nog wel aan toevoegen dat het proces dus in theorie wel zou moeten bestaan. Maar omdat de sterkte van het proces zo verschrikkelijk klein is, is het nog nooit experimenteel waargenomen (en er is uitvoerig naar gezocht).
Never underestimate the predictability of stupidity...
Leuke gast

Leuke gast

Ponyhaar

De aarde is omgeven door fel zonlicht, toch kunnen we 's nachts de zwakste lichtbronnen uit het heelal nog waarnemen, ook al hebben die vele tera-watts aan zonlicht gekruisd.

Ik ga er dus vanuit dat lichtstralen elkaar niet be-invloeden.
Leuke gast

dekeijzer

Leuke gast schreef:
Ponyhaar schreef:De aarde is omgeven door fel zonlicht, toch kunnen we 's nachts de zwakste lichtbronnen uit het heelal nog waarnemen, ook al hebben die vele tera-watts aan zonlicht gekruisd.

Ik ga er dus vanuit dat lichtstralen elkaar niet be-invloeden.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben,

maar hoe kunnen we weten dat het licht dat we waarnemen niet al beinvloed is?

Mischien zouden we de zwakste lichtbronnen in het heelal heel anders waarnemen als de zon niet schijnt.
Klinkt allebei aannemelijk.

Ik denk wel dat 2 lichtstralen elkaar beinvloeden. Ik kan niet geloven dat als 2 fotonen tegen elkaar zouden botsen er nix zou gebeuren en ze allebei dezelfde route aan zouden houden. Het lijkt mij aannemelijker dat dit zo zeldzaam is dat het duidelijk te zien is met 2 (relatief) kleine lichtstralen.
Leuke gast

Terug naar “Natuurkunde”