Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Grytolle
Artikelen: 0

Re: Sowieso of zowiezo of zo-ie-zo

oeps :D ik wou eigenlijk [kɔmpyˑtər] schrijven, waardoor zowel "komputer" als "computer" een fonetische spelling zou zijn
Schooljuf

oeps :D ik wou eigenlijk [kɔmpyˑtər] schrijven, waardoor zowel "komputer" als "computer" een fonetische spelling zou zijn

Nee, want die 'u' blijf je als 'oe' uitspreken, en je spreekt toch echt een 'j' uit na de 'p'. Maar goed, echt belangrijk is dit verder niet.
Grytolle

Sorry, ik had degene die het zei misverstaan :D Maar als iedereen dan wel "kompjoeter" zegt, is er geen goede reden om het niet zo te schrijven
ypsilon

Welke reden is het om dat wél zo te doen? Ik zie die niet. Massa's mensen zijn het Engelse woordbeeld gewend, en er is geen reden waarom het één inherent beter is dan het ander, aangezien er geen inherente reden is om te schrijven als "oe" of "u". Dat is pure conventie. Als je dit consequent zou willen gaan doen, dat moet je (en bij uitbreiding iedereen) gewoon in fonetisch schrift gaan schrijven. En aangezien dat een één-éénduidig systeem zou moeten zijn, wordt dat nog knap lastig door kleine uitspraakverschilletjes, alleen al over dialectgrenzen.
Grytolle

De spelling kan zoals altijd de standaarduitspraak volgen, ook wanneer men dat uitzonderingsprincipe voor vreemde woorden verwerpt. Mensen zeggen immers "jaai" maar schrijven "jij"
Phys

Mensen zeggen immers "jaai"
Dat is niet waar. Ik zeg wel degelijk "jij". Zo zie je maar, er zijn altijd
kleine uitspraakverschilletjes, alleen al over dialectgrenzen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Grytolle

"Mensen" betekent toch niet "iedereen"? Misschien had ik "sommige mensen" moeten schrijven
Phys

Ok, maar dan snap ik niet wat je punt is: natúúrlijk wordt niet ieder woord door iedereen op precies dezelfde manier uitgesproken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Grytolle

Dat buitenlandse woorden onnodige uitzonderingen vormen op de grondregels van de spelling.

Terug naar “Taalkunde”