klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: ster-driehoekschakelaar

Zo geven de motorfabrikanten het zelf ook aan.
Goed, we zijn al een stapje verder, maar dat is nog niet het hele antwoord. Dan is de volgende vraag: waar geven de fabrikanten dat aan? Je kunt wel zeggen dat een motor 230/400V geschikt is voor een 230V net en een 400V net, en dat wil ik best geloven, maar dan is voor mij de vraag: hoe weet je dat, waar heb je dat gehoord/gelezen? Want nogmaals, dat is de kern van mijn vraag: hoe kan iemand weten wat de betekenis is van een aanduiding als 230/400V? Dat moet toch ergens gedefiniëerd zijn.
GJ_

...hoe kan iemand weten wat de betekenis is van een aanduiding als 230/400V? Dat moet toch ergens gedefiniëerd zijn.
Ik zou niet weten waarom dat perse gedefinieerd MOET zijn. Als een fabrikant dit zo aangeeft is dat genoeg. Als ik motoren ga bouwen doe ik het misschien wel anders. Of er ergens een verstofte norm ligt die dit zo aangeeft (want die zoek je) weet ik niet. Maar dan nog: van normen mag je altijd afwijken, het zijn immers geen wetten. En er is iig geen wet of europese richtlijn die deze aanduiding verplicht stelt.

En eerlijk gezegd ben ik ook een tegenstander van al die normen en een overmaat aan regeltjes. De plicht om er een gebruiksaanwijzing bij te doen zorgt ervoor dat er geen onduidelijkheden kunnen ontstaan. Het probleem met teveel regels is dat we ze domweg niet meer terug kunnen vinden. Het grote probleem van normen dat ze onbetaalbaar zijn, zeker als je er veel nodig hebt.

Als iedereen z'n gezonde verstand gebruikt zijn ze ook grotendeels overbodig.
Programmers don't byte, they nibble a bit
klazon
Pluimdrager

GJ, lees je laatste bericht nog eens kritisch door. Staat het antwoord op mijn vraag daar in? Ik zie het niet staan.

Ik lijk misschien een beetje drammerig, maar het verbaast me hogelijk dat er mensen zijn die zeggen iets te weten, maar niet in staat zijn om rechtstreeks te vertellen hoe ze dat weten.

Om je te helpen zal ik de vraag nog één keer anders stellen: stel dat ik zo'n motor koop, waaraan kan ik dan zien wat de wikkelingspanning is?
G3KkO

stel dat ik zo'n motor koop, waaraan kan ik dan zien wat de wikkelingspanning is?
Zoals gezegt Staat dat op het type plaatje,

Want de motor is daarop gewikkeld en getest,

Ik zal het ook nog vragen aan collega´s of er een norm ervoor bestaat (en aan onze leverancier voor nieuwe motoren).

maar ik denk dat er geen norm ervoor is,

aangezien dat er ook fabrikanten zijn die standaard 400/690V <0,55KW motoren leveren.

Maar op aanvraag ook voor andere Spanningen kan leveren.

De normen voor een motor bestaan meer uit,

-bouwgrootte

-B3/B5/B14a of b

-voetmaat

-Kw's
klazon
Pluimdrager

Zoals gezegt Staat dat op het type plaatje,
Op het typeplaatje staat 230/400V. Maar hoe weet ik dan dat de wikkelingspanning 230V is en geen 400? Of staat dat er dan ook met zoveel woorden bij?

Het is werkelijk niet te filmen hoe veel moeite het hier kost om een direct antwoord op een directe vraag te krijgen.

Ik ga de vraag nog maar weer eens anders stellen: een elektriciën moet een motor aansluiten. Op het plaatje staat 230/400V. Het net is 230/400V. Hoe weet hij nou of die motor in ster of in driehoek moet? Dit is toch basic informatie, want als die elektriciën dat nergens aan kan zien, dan is hij toch verloren?
GJ_

...Om je te helpen zal ik de vraag nog één keer anders stellen: stel dat ik zo'n motor koop, waaraan kan ik dan zien wat de wikkelingspanning is?
Dan lees je de bijsluiter, daar staat het in, en op de meeste motoren staat achter het 230/400 een [driehoeksymbool]/[stersymbool], ook duidelijk genoeg lijkt me.

En natuurlijk in de boeken van de fabrikant. Daar haal je ook de rest van de informatie vandaan. Op de motor staat bijvoorbeeld ook nooit het opgenomen vermogen, alleen de nominale motorstroom. Als je dat wil weten zul je ook moeten gaan rekenen en in de boeken duiken, want ook het rendement staat er bijna nooit op. Hierover zullen best ergens afspraken zijn vastgelegd maar ik weet echt niet waar precies.

--edit--

de EN60034-1 geloof ik. Maar zoals gezegd, ik ben geen normliefhebber.
G3KkO

GJ_ schreef:Dan lees je de bijsluiter, daar staat het in, en op de meeste motoren staat achter het 230/400 een [driehoeksymbool]/[stersymbool], ook duidelijk genoeg lijkt me.

En natuurlijk in de boeken van de fabrikant. Daar haal je ook de rest van de informatie vandaan. Op de motor staat bijvoorbeeld ook nooit het opgenomen vermogen, alleen de nominale motorstroom. Als je dat wil weten zul je ook moeten gaan rekenen of in de boeken duiken. Hierover zullen best ergens afspraken zijn vastgelegd maar ik weet echt niet waar precies.
yup dat is waar..

Er staat altijd een Driehoeksymbool en een stersymbool,

Zonder deze gegevens word het heel moeilijk om te bepalen op wat voor spanning hij mag draaien.

en wat ik eerder al heb gezegt als er staat 230V/400V kan je er al zeker van zijn dat 230V de laagste wikkelspanning is en in driehoek geschakeld moet worden.

daar moet niet zo moeilijk over gedacht worden. :D

@Klazon, Jij weet zelf hoe de spanningen verdeeld zijn in een driehoek en sterschakelingen.

Dat soort 'theorieen' zou toch al duidelijk genoeg moeten zijn over Waarom het zo zou moeten en niet anders.
klazon
Pluimdrager

Hèhè, het antwoord is boven tafel. Er is een handleiding bij en daar staat het in. Maar had nou niemand dat antwoord meteen kunnen geven?
GJ_

Er is een handleiding bij
Ja, dat ligt nogal voor de hand toch? Die handleiding is tamelijk verplicht, die hoort bij de CE markering.
klazon
Pluimdrager

Ja, maar als je dat nou meteen bij je eerste reactie had gezegd dan waren we veel sneller tot zaken gekomen.
Edison

Als extra toelichting.

Motoren fabrkanten produceren hun motoren volgens de geldende standaarden. Deze kunnen per land verschillen.

Zo zijn er de IEC standaards en onderstaande landen hebben hun eigen standaarden.

Engeland de BS standaarden

Duitsland de VDS standaarden

Frankrijk de NFC standaarden

Italie de CEI/UNEL

Voor motoren is de:

IEC 60034-1

IEC 60034-2

IEC 60034-5

IEC 60034-6

IEC 60034-7

IEC 60034-8

IEC 60034-9

IEC 60034-14

IEC 60072-1
Edison

SXC
klazon
Pluimdrager

Aha, er bestaan dus wel degelijk standaarden. Maar staat daar dan ook het antwoord in op de vraag waar het hier uiteindelijk om ging, nl. hoe je kunt zien wat de nominale wikkelingspanning is?

Terug naar “Elektrotechniek”