Sins 1963 (jaar van invoering en herziening kinderbijslag) is er aan miljarden Euro's aan kinderbijslag uitgekeerd. Exacte cijfers heb ik niet, maar het is aardig wat. Wij als Nederlandse belastingbetaler, betalen onder andere voor andermans kinderen. Dat iemand kinderen zou willen hebben is de keuze van toekomstige ouders, daar gaat ik niet over redetwisten. Maar betalen van mijn, en u natuurlijk ook, belastinggeld om voor kinderen te betalen tot hun 18e levensjaar (jaar van wettelijke volwassenheid) gaat mij te ver. Dat er vlak na de Tweede Wereldoorlog geld vrij werd gemaakt om nieuwe aanwas, mensen extra te stimuleren. Anno 2005 is hier geen sprake meer. De bevolking vergrijst welliswaar, maar dat wil niet zeggen dat je mensen financieel moet blijven stimuleren omdat deze personen kinderen willen hebben. Ook zijn er personen bij die dit extratje niet nodig hebben, maar toch aannemen, maar goed dat terzijde.
Om eventueel misdeling voor de sociaal zwakkeren tegen te gaan, kan de Wet Bijzondere Bijstand een oplossing bieden. Door een eventuele afschaffing kinderbijslag kan de volgende bepalingen worden.
1.Kinderbijslag niet meer van toepassing, 1-4-2010 (fictievedatum).
Dat betekent, elke nieuw kind die na die datum is geboren heeft geen recht meer op kinderbijslag. Kinderen die voor 1-4-2010 zijn geboren behouden het recht op kinderbijslag tot en met de datum van volwassenheid, dus het 18e levensjaar.
2. Er dient een extra vangnet te worden gecreeerd voor bijstandmoeders en sociaal zwakkeren. Deze kunnen een beroep doen op de bijzondere bijstand, denkend aan een extra ingebouwde constructie, die los staat van de bijstandsuitkering. De bijstandsuitkering mag geen gevolgen hebben op eventuele derving aan inkomsten, uitgaande de bijstandsuitkering. Dus een extra regeling dient opgenomen te worden naast de bijstandsuitkering.
Het bespaarde geld, kan voor 80% geinvesteerd worden in de kennisecconomie, onderwijs en extra onderwijspersoneel. 15% van het bespaarde geld dient gebruikt te worden voor het terugdringen staatsschuld. 5% kan gereserveerd worden in de extra releging in de Bijzondere Bijstand.
Wat vindt u hiervan?