Als iets schaars word, worden voorheen dure alternatieven betaalbaar.
Daar is ie dan! De mantra van de echte, geloofsvaste econoom. En verwant aan de legendarische uitspraak van Marie Antoinette: "Als het volk geen brood heeft, dan eten ze toch gewoon taartjes?"
Maar even serieus. Uit de windenergiesector komen duidelijke berichten van het tegendeel. (onlangs nog rapport van een 74%(!) prijsstijging in twee jaar voor offshore windmolens). Zonnepanelen worden ook steeds duurder in plaats van goedkoper, totaal in tegenstelling met de 'prognoses' van de PV-lobby. Optimisten wijzen dan op de aantrekkende vraag, maar realisten (zoals ik) wijzen liever op de gestegen grondstoffenprijzen. Het is natuurlijk een beetje van beide.
De explosieve kostenprijsstijging van CTL heb ik al genoemd. Over CTL vond ik trouwens nog de volgende aktuele presentatie van de state-of-the-art:
http://www.researchcaucus.org/docs/CTL%20D...0in%20China.pdf
Om CTL straks snel genoeg op te schalen om de 5.2%(!) afname van de huidige olieproductie bij te benen, moet 3.5mbd aan nieuwe vloeistofproductie per jaar worden gerealiseerd, conform het jongste IEA rapport:
http://www.iea.org/Textbase/press/pressdet...RESS_REL_ID=267
Dus 3.500.000 barrel per dag, per jaar, aan nieuwe productiecapaciteit. De commerciele CTL fabriek in China maakt 24.000 barrel per dag. Er moeten dan 146 van dergelijke fabrieken per jaar worden gebouwd, alleen om de olieproductie op het huidige niveau te houden. Dat kost ruim 200 miljard per jaar. Een fabriek heeft een bouwtijd van 4 jaar. Er moeten dus tegelijkertijd ongeveer 580 fabrieken in aanbouw zijn.
Dan de toevoer van steenkool. De CTL fabriek verbruikt ongeveer 4 miljoen ton steenkool per jaar. Er wordt jaarlijks zo'n 5000 miljoen ton ontgonnen wereldwijd. Elk jaar moet er ruim 500 miljoen ton extra steenkool worden ontgonnen voor de CTL fabrieken. De prognose voor steenkool productie is 7000 miljoen ton in 2030. Dat is maar 150 miljoen ton extra productie per jaar. Er kunnen dus niet meer dan ongeveer 40 nieuwe CTL fabrieken jaarlijks bijgebouwd worden, uitgaande van *gelijkblijvende* consumptie van steenkool voor andere doeleinden, naar de toekomst. Er rest overigens ook de vraag of er wel uberhaubt genoeg ruimte is om de steenkoolproductie nog verder en sneller op te voeren:
http://www.energybulletin.net/node/39236
Dan CO2. Elke ton verwerkt steenkool geeft 0.88 ton CO2. De CO2 productie van 40 nieuwe CTL fabrieken per jaar levert dus ruim 120 miljoen ton extra CO2 per jaar op. Er wordt jaarlijks ongeveer 27.000 miljoen ton CO2 geproduceerd. 40 nieuwe CTL fabrieken per jaar levert dus ongeveer 0.5 % extra CO2 emissie voor de wereld op. Dat is nog exclusief de emissie door verbranding van de met CTL geproduceerde vloeistof.
Kortom, ik weet niet waarom je CTL eigenlijk noemde, omdat het om allerlei redenen zo overduidelijk geen oplossing is voor Peak Oil, laat staan voor het klimaatprobleem. Probeer je de ernst van de zaak soms te verdoezelen?
Kijk, het punt is in 2005 al gemaakt door Hirsch et.al:
http://www.hilltoplancers.org/stories/hirsch0502.pdf
Om het peak oil probleem te ondervangen moet
20 jaar voor de 'piek' begonnen worden met de omschakeling naar alternatieve brandstoffen, of 10 jaar ervoor, maar dan met een 'crash programme'. Als we daar te laat voor zijn, zal dat ernstige gevolgen hebben voor de economie. Alternatieven of geen alternatieven, het is dan een kwestie van wel *willen*, maar niet (meer) *kunnen*. De symptomen daarvan zijn dat de kosten van de alternatieven net zo snel zullen stijgen als de olieprijs. Wel nu: dat is ook precies wat we zien gebeuren, vandaag de dag! De explosieve inflatie over de houdt de vraag in lijn houden met het aanbod. Niet aflatende vraagdestructie dus. Oftewel zware recessie dus, en daar kom ik ten laatste weer uit bij de stelling van deze topic.