Hoi, ik krijg weer van die waar-heeft-hij-het-over-vragen . Dit keer over ijs, ik moet weten of te weten zien te komen hoe je informatie krijgt over ijs.. de vraag: Op welke manier verkrijgen de wetenschappers informatie uit het ijs?.. De enige informatie die ik krijg is dit: Europese wetenschappers hebben tijdens een klimaatonderzoek op Antartica het tot nu toe oudste ijs ter wereld ontdekt. Op een diepte van 3270 meter ontdekten de onderzoekers ijs dat al 900.000 jaar oud is. Waarschijnlijk ligt er nog dieper onder het dikke ijs van Antartica nog ouder ijs, maar de wetenschappers wilden niet dieper boren. Ze waren bang dat ze het grondwater onder het ijs zouden vervuilen.
De vondst van het oerijs komt als een aangename verassing voor de wetenschappers. Ze waren eigenlijk op zoek naar ijs dat 'slechts'500.000 jaar oud is.
De wetenschappers hopen dat ze met hun onderzoek van de polen en oceanen meer leren over het klimaat op aarde van enkele miljoenen jaren geleden. Ook hopen zij meer te weten te komen over veranderingen in zeestromingen van de Atlantische en de Stille Oceaan. Thats it.. ik kan er niet veel mee, maar ik hoop dat er vast wel mensen zijn die dat wel weten
De andere 2 vragen weet ik trouwens ook niet, en als ik toch al een vraag stel.. waarom deze niet: Op welke manier kan de informatie die de wetenschappers verkrijgen bijdragen aan het onderzoek naar de klimaat verandering waar wij nu mee te maken hebben.
Leg uit hoe het komt dat er onder het ijs water zit en niet gewoon ijs het is diep onder het ijs ook onder nul graden Celcius
Alvast bedankt