goed, bij ca 1,6 radialen (bij benadering ½Zie ook hier.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kortom, éérst de munt, dan de lat.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Moderator: physicalattraction
goed, bij ca 1,6 radialen (bij benadering ½Zie ook hier.
Hoe kom je hierbij?Doordat de massa (en het zwaartepunt)van de draagstaaf dichter bij de grond is dan dat van de munt
Het zwaartepunt zijn bij de de munt en de staaf even dicht bij de grond, hiervoor moet je dus wel berekeningen uitvoeren.Doordat de massa (en het zwaartepunt)van de draagstaaf dichter bij de grond is dan dat van de munt is de valhoogte van de munt groter en zal die later arriveren .
Het is mij onduidelijk of je nu je eigen fout inziet of dat je denkt dat wij geen tekening kunnen lezen...Ik weet,dat tekening lezen een moeilijk vak is.![]()
Mja, dat is toch juist weerlegd door Jan? De balk maakt geen eenparig versnelde beweging en de munt wel. Dat kun je sowieso niet zomaar met elkaar vergelijken.oktagon schreef:Doordat de massa (en het zwaartepunt)van de draagstaaf dichter bij de grond is dan dat van de munt is de valhoogte van de munt groter en zal die later arriveren .
Uitgaande van geen wrijving en mogelijk ook geen luchtweerstand.
Ik dacht geen berekeningen te moeten uitvoeren!
zou kloppen als die lat recht naar beneden viel. Maar dat doet ze niet, ze roteert om een vast punt.Doordat de massa (en het zwaartepunt)van de draagstaaf dichter bij de grond is dan dat van de munt is de valhoogte van de munt groter en zal die later arriveren .
Ik trek hieruit maar de conclusie dat jij tekeningen begrijpen lastig vindt. Dat verbaast me enigzins want de tekening is in mijn ogen niet echt lastig te begrijpen, zeker niet als je ook de bijgeleverde tekst leest. (Het antwoord is volgens mij ook niet echt lastig te begrijpen als je mijn aanwijzing van 4 juni volgt).Wat het lezen van de tekening betreft,dat ging over de plaats van de zwaartepunten van de lat en van de munt en blijf ik bij de moeilijkheidsgraad van tekeninglezen!
Ik zou zeggen, doe nou net als in het huiswerkforum eerst zélf maar eens je best.Als men de stok en de munt uit horizontale laat vallen, dan heeft de munt bij het begin een versnelling van g. Welke versnelling heeft de punt van de stok?