Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Erik Leppen
Artikelen: 0

Re: Favoriete Woord (Nederlands)

Phys schreef:ik vind dat in de wiskunde vaak mooie woorden voorkomen. Variëteit, functionaal, axioma, transfiniet, holomorf, singulariteit, morfisme...

Leuk dat in een puur beta-vak soms zo mooi met taal wordt omgegaan.
Het zijn mooie woorden, maar ik vind 't vaak zo jammer dat ze zo veel lijken op hun internationale (Engelse) tegenpool: transfinite, singularity, etc. Ik hou wel van "eigen" woorden, zoals het woord "wiskunde".

Wat ik leuk vind is dat zo veel wiskundige termen met alledaagse worden worden aangeduid. Groep, ring, lichaam, veld, functie, domein, bereik, limiet, graaf, knoop, kant, noem maar op.

Trouwens, met gedachte aan het nu lopende EK, is "oranje" ook wel een mooi woord.
Phys

Het zijn mooie woorden, maar ik vind 't vaak zo jammer dat ze zo veel lijken op hun internationale (Engelse) tegenpool: transfinite, singularity, etc. Ik hou wel van "eigen" woorden, zoals het woord "wiskunde".
Met 'tegenpool' bedoel je toch niet dat de betekenis in het Engels van bijv. singularity het tegenovergestelde is van de Nederlandse term?

Maar inderdaad, het getuigt wel een beetje van gebrek aan taalcreativiteit wanneer termen bijan letterlijk vertaald worden.

Variëteit is echter wel een mooi woord dat niet lijkt op 'manifold'.
Trouwens, met gedachte aan het nu lopende EK, is "oranje" ook wel een mooi woord.
Vind ik niet zo. Al is het moeilijk om de connotaties die je erbij heb weg te denken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
dirkwb

Maar inderdaad, het getuigt wel een beetje van gebrek aan taalcreativiteit wanneer termen bijna letterlijk vertaald worden.
Denk aan het compleet fout vertaalde particular solution dat eigenlijk een bijzondere oplossing had moeten zijn, maar 'bepaalde slimme mensen' hebben dat vertaald naar particuliere oplossing.
Quitters never win and winners never quit.
Phys

Dat is geen gebrek aan creativiteit, maar gewoon dom. Maar inderdaad, ik heb me daar ook over verwonderd toen ik het vorig jaar voor 't eerst hoorde.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
ypsilon

Ypsilon heeft een mooi nieuw woord (en zijn afgeleide) leren kennen: "melisme" en "melismatisch" ;) Prachtig, toch?
annerenze

Denk aan het compleet fout vertaalde particular solution dat eigenlijk een bijzondere oplossing had moeten zijn, maar 'bepaalde slimme mensen' hebben dat vertaald naar particuliere oplossing.
dat krijg je wanneer ze een op een gaan vertalen en niet nadenken.

"the immense population of the world is causing the growth some of the most devastating diseases known to men."

"de immense populatie van de wereld, heeft causaal verband met sommige van de meest devasterende ziektes bekend onder de mensheid."

het slaat nergens op, maar mijn engelse leraar rekende dit vroeger goed ;) :P
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.

"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein
Rhiannon
Moderator
Social:

Tja, ik heb al vaker gezegd dat men denkt engels te spreken of betekenissen kent, maar dat dit meestal maar deels zo is. En vooral leraren engels zijn hier een ster in! Het is mij bekend dat een leraar engels op toch een gerenommeerde school in Den Haag 'capital punishment' fout rekende omdat hij er heilig van overtuigd was dat alleen 'death penalty' goed is, en dit bij een geboren Engelsman die thuis zijn moedertaal spreekt.

Hoe dom kun je zijn?
Contra principia negantem disputari non potest.

Terug naar “Taalkunde”