Goedenavond,
IK ben mijn huis aan het verbouwen. Houten vloer op de verdieping op dikke houten balken.
overspannings lengte van deze balken is 440 cm en 375 cm.
in het huis zelf is al een bijna kruis van dikke IPE / IPN profielen. van 20 cm kan (moet) dus 3 kamers afzonderlijk leggen en dan blijft er 1 hoek over waar het trapgat en de badkamer zitten. (met al betonnen vloer).
Houten balken zijn ongeschaafd en 7x19 cm ca. 55 cm hart op hart.
Ik wil er zwaluwstaart platen overheenleggen met 5cm (licht)beton erover. Volgens fabrikant kan dit met een overspanning van max 150 cm. die waarde staat dus al vast.
Omdat houten vloer dunner is dan betonnen vloer en ik iemand ben die als hij het doet het goed doet, dacht ik, ik vervang balken door stalen IPE profielen van 160 mm hoog. Komt de totale som net zo hoog uit als de oude vloer.
Beton constructie is bij 5 cm 100 kg per m²
Nu heb ik (hoewel ik niet alle vragen begrepen heb) FORBAGO gebruikt en daar kwam uit dat een IPE profiel van 80 mm al voldoende was.... Nu zou dat misschien ook wel kunnen, maar dan zegt mijn gevoel (geen exacte wetenschap) dat ik er om 30 cm 1 neer moet leggen.
1e kamer is overspanning 420 cm en breed 360 cm. (balken dus 450 cm ivm in muur en op dwarsbalk leggen)
2e kamer is overspanning 420 cm en breed 300 cm. (idem dito)
3e kamer is overspanning 345 cm en breed 300 cm. (balken 375 cm idem dito)
concreet is mijn vraag.
wat zou de maximale afstand hart op hart mogen zijn bij IPE 160 en wat bij IPE 120.
Het is natuurlijk leuk dat zwaluw staart platen max 150 cm overspanning hebben, maar bij 4,20 mm lengte is dat 6,3 m² / 630 kg (6,3 kN) en daarvoor zien die balken er zo zielig dun uit.
Zelf dacht ik aan 1e balk op 30 cm dan 130 cm dan 230 cm en dan op 330 cm de laatste in de 1e kamer
en 30 / 150 / 270 in 2e en 3e kamer. Houdt een IPE 120 dat of moet ik toch hoger gaan?
dank voor de hulp.
met vriendelijke groet,