Ik heb eens gelezen dat het universum 156 miljard lichtjaar wijd is.
Dus dat is dan HET antwoord op dit topic? of vergis ik mij nu?
Moderators: Michel Uphoff, jkien
Dus dat is dan HET antwoord op dit topic? of vergis ik mij nu?
De straal of het doorsnede?Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.
dat is natuurlijk het zichtbare heelal! Het werkelijke heelal kan vele malen groter zijnsuyver schreef:Volgens de huidige theorieen en experimenten, is het heelal rond de 10 tot 20 miljard jaar oud. Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.
Zie hier voor een mooie NASA website.
Het was niet een aantal lichtjaar klein, het was oneindig klein. Ook vertraagd de uitdijing niet maar gaat juist sneller, er is tot zover te weinig massa om de uidijing ooit tegen te houden.ThaSprout schreef:Hmmm...
Laten we even logisch nadenken...
Oké, het begon met de oerknal, ongeveer 15 - 25 miljard jaar geleden. Het helaal was daarvoor een aantal lichtjaar klein. Toen deze ontplofde vlogen alles uiteen, maar alles bleef wel bij elkaar. Het was niet zo dat er gaten in het heelal kwamen, het breidde zich alleen maar uit...
Ook is het al een grote poos bekend dat het heelal steeds langzamer uitbreid, voorwerpen die verder van de aarde afstaan, en dus verder in de tijd, verwijderen (vaak) ook met een snellere snelheid van de Aarde, dan een voorwerp dat dichtbij staat. Het heelal gaat dus steeds langzamer uitelkaar, en waarschijnlijk zal het ook weer stoppen met uitdeien.
Het heelal ontstond ongeveer 25 miljard jaar geleden, en omdat hij niet de hele tijd de snelheid van het licht heeft aangehouden, denk ik dat het heelal ongeveer 40 miljard lichtjaar groot is. Maar dat is natuurlijk alleen maar een schatting... ^^
Wat versta je onder gaten? Als die lege ruimte tussen de sterren kun je ook gaten noemen.Het was niet zo dat er gaten in het heelal kwamen, het breidde zich alleen maar uit...
Mij was het al een poos bekent dan het heelal steeds sneller uitdijt.Ook is het al een grote poos bekend dat het heelal steeds langzamer uitbreid...
Ik heb ook weleens vernomen dat het universum veel ouder is dan tot nu toe is aangenomen? Want als het universum ouder is dan , betekent dat ook dat het groter is. Wat is hier van waar!suyver schreef:Volgens de huidige theorieen en experimenten, is het heelal rond de 10 tot 20 miljard jaar oud. Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.
Zie hier voor een mooie NASA website.