Wat is het onderscheid tussen een superatoom en een molecule?
Welke van de twee is C60 (fullereen, de buckyball)?
Moderator: ArcherBarry
In fullereen zijn alle C-atomen aan drie buren gebonden en elk van de 60 atomen levert een elektron, dat vrij over het oppervlak van het molecule kan bewegen. Deze 60 C atomen lijken mij dan identiek.Een molecuul is een verbinding, een superatoom is naar wat ik kan vinden een hoeveelheid atomen die zich identiek aan elkaar gedragen. Fullereen is dus een molecuul.
Dat is een juiste associatie.Ik ken de term superatoom niet, maar de bewoording "atomen die zich identiek gedragen" doet mij denken aan een Bose-Einstein condensaat
Wat is zeer laag?..., een toestand die bij zeer lage temperaturen kan ontstaan, en waarbij een x aantal atomen zich in dezelfde quantummechanische toestand bevinden.
Hoezo? Ze gedragen zich identiek en lijken me dezelfde quantumtoestand te hebben. Bovendien zijn koolstofatomen bosonen.Dat is niet het geval in C60.
Rond het absolute nulpunt. De 2e vloeibare fase van helium is een voorbeeld van een BEC.Wat is zeer laag?
Ze hebben niet dezelfde quantumtoestand, al was het maar om het magnetisch moment van de kernen niet bij allemaal gelijk is.Hoezo? Ze gedragen zich identiek en lijken me dezelfde quantumtoestand te hebben. Bovendien zijn koolstofatomen bosonen.
???Ze hebben niet dezelfde quantumtoestand, al was het maar om het magnetisch moment van de kernen niet bij allemaal gelijk is.
???
Waardoor zijn ze niet gelijk? (ter vervanging van ???) Zullen ze niet juist zoveel mogelijk gelijkgericht gaan staan om de magnetische energie minimaal te houden?Ze hebben niet dezelfde quantumtoestand, al was het maar om het magnetisch moment van de kernen niet bij allemaal gelijk is.
Kun je dat wat toelichten?..., maar entropisch gezien juist niet.
Ik ben vertrouwd met vloeibaar helium beneden de lambda-overgang.Een BEC niet, dat is meer een soort vloeistof met waanzinnige eigenschappen, zoals het ontbreken van viscositeit.