En waarom?Jezelf finetunen. Aan jezelf werken zodat je je tot een succesvol individu ontplooit.
Maar de genetische afwijkingen waar op wordt gecreend: familiaire borstkanker, huntington, etc. En verder alles wat niet op het X chromosoom ligt, kan dus gewoon gescreend worden.Met de term mozaïcisme wordt aangegeven dat niet alle cellen in het lichaam van een individu hetzelfde genetisch materiaal bezitten. Een natuurlijk mozaïcisme komt in elke vrouw voor; kort na de bevruchting zullen alle cellen een van beide X-chromosomen inactiveren door middel van methylatie. Als de foetus groeit zullen in sommige lichaamsdelen het maternele X-chromosoom tot uiting komen, en in andere delen het paternale. Het inactive X-chromosoom staat bekend als geslachtschromatine.
Mozaïcisme treedt ook op bij genetische afwijkingen. Onder andere het syndroom van Down kent een variant met mozaïcisme: mensen met het mozaïek-downsyndroom hebben in een deel van hun cellen 3 chromosomen 21 (trisomie 21) in plaats van de normale situatie waarbij je in iedere cel 2 chromosomen hebt. En in plaats van de situatie bij Downsyndroom zonder mozaïek, waarbij in alle cellen 3 chromosomen 21 aanwezig zijn.
Huntington ligt op chromosoom 4, en andere voorbeelden zijn zo op te zoeken. Daarom vind ik het niet een geldig argument als specifiek voor deze afwijkingen wordt gekeken. Wat wordt gedaan in alle gevallen van vruchtbare wensouders, de afwijking waar ze op checken zit zoiezo in elke cel, dus is niet te missen.BRCA1 (breast cancer 1, early onset) is a human gene that belongs to a class of genes known as tumor suppressors, which maintains genomic integrity to prevent uncontrolled proliferation. (...)The BRCA1 gene is located on the long (q) arm of chromosome 17 at band 21, from base pair 38,449,843 to base pair 38,530,933 (map).
Misschien niet vanuit elk oogpunt. Er zijn moordenaars ,psychopaten etc. Vergeleken bij hen zijn dieren echt beschaafde wezens. Dieren zijn in ieder geval altijd onschuldig, achterlijk vind ik maar wel onschuldig. Men wil nu zo lijkt het een menselijk embryo dat weerloos en onschuldig en potentieel soms geniaal is, als inferieur zien aan dierlijk leven. Ik vind het zelfs beledigend om een menselijk embryo met een eikel te moeten laten wedijveren in het levend-zijn .De veronderstelling dat de mens het superieure eindpunt van de evolutie is getuigt van weinig kennis m.b.t. de evolutie én de mens. Uit het standpunt van een mens is het soms begrijpelijk om menselijk leven voorop te stellen (en dan ben ik het met je eens; zo zie ik het nut in van bepaalde vormen van dierproeven), maar de bewering dat dierlijk leven vanuit elk oogpunt inferieur is aan menselijk leven is een brug te ver. We dwalen echter af.
Ik heb die vergelijking dus helemaal niet gemaakt. De opmerking aangaande vermeende inferioriteit was een aanval op je meerderheidsargument. Als je me citeert, doe het dan goed alsjeblieft.Je opmerking dat het geloof in de ziel te vergelijken valt met het geloof in de vermeende inferioriteit van zwarten, homo’s, joden, enz. slaat kant nog wal. Je vergelijkt appels met peren.
Uitgedaagd omdat tot voor deze wetenschappelijke toepassingen de splitsing tussen lichaam en geest en ziel op veel minder grote problemen stuitte (al is men toch wel al een paar honderd jaar afgestapt van die splitsing in de psychiatrie).Uitgedaagd omdat door abortus en genetische screeninn de grens van beginnend leven is verlegd? Het ‘intreden’ van de ziele-energie als levensbeginsel?
Parapsychologie is een wetenschap, inderdaad. Maar die wetenschap heeft nog nooit die vermeende thelepatische telefoonlijn tussen tweelingen kunnen aantonen voorbij het anekdotische. De rest van je beweringen zijn speculatief, zweverig, pseudowetenschappelijk, onfalsificeerbaar en onbewijsbaar.Stella.B schreef:De ziel als immateriële substantie, energie, krachtenveld, kan gewoon worden verdeeld en aangevuld zolang het embryo levend is. Als het embryo in tweeën breekt, en die breuk verloopt op een goede manier, dan ontstaat de een- eiïge tweeling waarvan beide embryo’s een eigen ziel hebben die ook meer aan elkaar verwant schijnt te zijn dan bij de zielen van een twee-eiïge tweeling het geval is.
Een-eiige tweeling schijnt langs telepathische weg een gedeelde ‘zielsbeleving’ te hebben die niet beïnvloed word door afstand. De tweeling weet dingen van elkaar , wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is vanwege de ruimtelijke afstand. ( Tenzij parapsychologie een wetenschap is.)
En dit soort nieuws is relevant omdat... ?Stella.B schreef:Het gonst trouwens op internet over embryo’s. Horror. Er worden zelfs ingevroren embryo’s aangeboden ter ‘adoptie’. En in Newcastle University Engeland is onlangs een embryo geproduceerd die het genetisch materiaal heeft van drie ouders.. Het hellende vlak is zo stijl als maar zijn kan.
En dan dat prijskaartje… brrrr
Er bestaan antieke levensbeschouwingen, veel ouder dan het dualisme, die géén ziel kennen. Dat iets oud is, is geen argument voor juistheid.Het geloof in het bestaan van de ziel heeft de oudste rechten. Het is zelfs door velen op schrift gesteld, en in een religieuze symboliek gegoten.
Dat gaat in tegen het empirisch hypothesetoetsend model. En het is onmogelijk. Niemand is in staat te bewijzen dat iets niet bestaat. Bewijs mij dat er geen 26ste dimensie is. Bewijs mij dat daar geen kabouter zit die met zijn tentakels (kabouters hebben tentakels) alles in het universum vasthoudt en naar mekaar toetrekt, en daardoor de illusie schept dat er zoiets bestaat als de zwaartekracht. Bewijs mij dat er geen theepot rond de aarde zweeft (de theepot is onzichtbaar voor elk wetenschappelijk instrument). Bewijs mij dat het vliegend spaghettimonster en de onzichtbare roze eenhoorn niet bestaan. En dan zal ik je volgens die methode trachten te bewijzen dat er geen ziel in een embryo zit.De dader zal volgens mij moeten aantonen dat de ziel niet bestaat en dat het embryo niet-levende- materie is.
Hahahahahaha nooit geweten. *proest nog eens zijn koffie eruit en schiet weer in de lach*(kabouters hebben tentakels)
Waar rook is is vuur. Er schijnt in amerika wel onderzoek naar een telepathische band tussen een een-eiige tweeling te zijn gedaan. Men neemt het daar serieuzer dan hier. Het onderzoek schijnt van recente datum te zijn, er is denk ik weinig concreets over gepubliceerd. In ons land is men allergisch voor alles wat met ziel te maken heeft. Het is niet trendy. De geesteswetenschappen schijnen sinds de jaren 60 een stevige stap terug te hebben moeten doen. Hun methoden passen niet meer zo in het moderne nuchtere Hollandse verstand. Maar als de ziel werkelijk een deel is van de realiteit, dan zal de wetenschap haar vanzelf steeds frekwenter tegenkomen in de genetica en embryologie. Zelfs beroepsblindheid houdt gelukkig ooit op. Het is jammer en raar dat er nu al naar drogredenen gegrepen wordt om het pad van embryoselectie te kunnen betreden.Parapsychologie is een wetenschap, inderdaad. Maar die wetenschap heeft nog nooit die vermeende thelepatische telefoonlijn tussen tweelingen kunnen aantonen voorbij het anekdotische. De rest van je beweringen zijn speculatief, zweverig, pseudowetenschappelijk, onfalsificeerbaar en onbewijsbaar.
Een embryo met 3 ouders is een stijl hellend vlak. Het is een imitatie van Emma Ott, het meisje dat in 1997 in amerika is geboren uit drie personen. Is de mensheid gediend met zoiets? Absoluut niet. Het schijnt gemakkelijk te zijn om te manipuleren met de inhoud van een eicel. Ik las in de krant iets over embryobesparende methoden die de voorkeur zouden hebben boven de huidige embryoselectie. Het cytoplasma van een eicel schijnt onderzocht te kunnen worden op de genetische afwijkingen.En dit soort nieuws is relevant omdat... ?
Nee, maar het is niet redelijkerwijs te negeren. Ik beschouw de wetenschap als de one-track-minded agressor die normoverschrijdend bezig is. Op zich is dat noodzakelijk om nieuwe dingen te ontdekken, maar in dit geval wordt er nieuw menselijk leven voor gedood.Er bestaan antieke levensbeschouwingen, veel ouder dan het dualisme, die géén ziel kennen. Dat iets oud is, is geen argument voor juistheid.
Wordt het dan misschien niet tijd dat er maar weer eens iets gedaan wordt aan dat empririsch hypothesetoetsend model? Wanneer heeft dat zijn intrede gedaan? In de jaren zestig?Dat gaat in tegen het empirisch hypothesetoetsend model. En het is onmogelijk. Niemand is in staat te bewijzen dat iets niet bestaat. Bewijs mij dat er geen 26ste dimensie is. Bewijs mij dat daar geen kabouter zit die met zijn tentakels (kabouters hebben tentakels) alles in het universum vasthoudt en naar mekaar toetrekt, en daardoor de illusie schept dat er zoiets bestaat als de zwaartekracht. Bewijs mij dat er geen theepot rond de aarde zweeft (de theepot is onzichtbaar voor elk wetenschappelijk instrument). Bewijs mij dat het vliegend spaghettimonster en de onzichtbare roze eenhoorn niet bestaan. En dan zal ik je volgens die methode trachten te bewijzen dat er geen ziel in een embryo zit.
Om een besluit te trekken over fruit. Ik zal het nog één keertje proberen uitleggen: ik maak hier geen vergelijking tussen het geloof in de ziel, de betekenis van het construct "ziel", en de implicaties daarvan enerzijds en allerhande fabeltjes anderzijds. Ik noemde de voorbeelden omdat het niet-bestaan ervan fundamenteel onbewijsbaar is. Dit met het doel je duidelijk te maken dat het ook fundamenteel onmogelijk is om het niet-bestaan van wat dan ook te bewijzen. Of dit alles kort samenvattend: het is in deze discussie niet legitiem om de bewijslast bij ons te leggen. Nog eens in andere woorden, want je vindt de rechtzaak blijkbaar een goeie metafoor: denk je dat het eerlijk zou zijn als een rechter iemand zou vragen om te bewijzen dat hij de hartstilstand bij een oude man aan de andere kant van de wereld niet via telepathie bewerkstelligd heeft? Het waarschijnlijkheidsgehalte mag je hierbij buiten beschouwing laten.Je vergelijkt weer appelen met peren.
Men neemt in Amerika veel dingen serieus die niet serieus zijnMen neemt het daar serieuzer dan hier.
Bronnen?Minder op anecdotes berustend schijnt het feit te zijn dat eeneiige tweelingen vaak niet volledig genetisch identiek zijn aan elkaar. Ze zijn ook meestal fysiek gespiegeld. Bij de een zit de haarkruin links, bij de ander rechts. En de punt van het hart wijst bij de een naar rechts en bij de ander naar links. Ze zijn wel ontstaan uit het vroege embryo, dat in tweeen is gebroken en twee verschillende personen heeft opgeleverd met een sterkere emotionele band dan bij twee-eiige tweelingen het geval is. De cellen van zon vroeg embryo kunnen dus onderling verschillen. Wat ook staat in de brief van de staatssecretaris. Dan is 12,5 % weghalen van het geheel een dubbel forse ingreep.
De Griekse filosofie vóór Plato. Ook in verscheidene Oosterse filosofieën gaat men uit van een in se ondeelbare uniciteit van alle dingen (soms lag men er ook gewoon niet wakker van), maar de Oosterse filosofie ken ik niet zo goed (al kan ik je vertellen dat het soms moeilijk is om buiten het dualisme te treden omdat het zo sterk geworteld zit in héél het westers denken).Noem dan eens zon antieke levensbeschouwingen zonder erkenning van de ziel? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Normaal gesproken is het zeer oneerlijk om iemand zoiets te laten bewijzen. Tenzij . De dader duidelijke motieven heeft en bovendien het slachtoffer steeds stalkt en kwelt, per brief, email, telefoon. Met andere woorden hij gedraagt zich normoverschrijdend in zijn contact met het slachtoffer.Om een besluit te trekken over fruit. Ik zal het nog één keertje proberen uitleggen: ik maak hier geen vergelijking tussen het geloof in de ziel, de betekenis van het construct "ziel", en de implicaties daarvan enerzijds en allerhande fabeltjes anderzijds. Ik noemde de voorbeelden omdat het niet-bestaan ervan fundamenteel onbewijsbaar is. Dit met het doel je duidelijk te maken dat het ook fundamenteel onmogelijk is om het niet-bestaan van wat dan ook te bewijzen. Of dit alles kort samenvattend: het is in deze discussie niet legitiem om de bewijslast bij ons te leggen. Nog eens in andere woorden, want je vindt de rechtzaak blijkbaar een goeie metafoor: denk je dat het eerlijk zou zijn als een rechter iemand zou vragen om te bewijzen dat hij de hartstilstand bij een oude man aan de andere kant van de wereld niet via telepathie bewerkstelligd heeft? Het waarschijnlijkheidsgehalte mag je hierbij buiten beschouwing laten
Noem dan eens zon antieke levensbeschouwingen zonder erkenning van de ziel? Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Het geloof in het bestaan van de ziel kan toch niet worden vergeleken met het antieke geloof in goden en halfgoden uit de oude mythologieën? . Homerus en de olympische goden. Dat was toch vóór Plato? Het is niet voor niets een verdwenen geloof. Geen Griek die nog gelooft in Zeuss.De Griekse filosofie vóór Plato. Ook in verscheidene Oosterse filosofieën gaat men uit van een in se ondeelbare uniciteit van alle dingen (soms lag men er ook gewoon niet wakker van), maar de Oosterse filosofie ken ik niet zo goed (al kan ik je vertellen dat het soms moeilijk is om buiten het dualisme te treden omdat het zo sterk geworteld zit in héél het westers denken).
En hoe kom je aan deze informatie? Is dat weer iets dat je 'weet' zonder dat er bewijs voor is? En hoe komt het dan dat ik en een hoop andere mensen dit niet 'weten'?De ziel als immateriële substantie, energie, krachtenveld, kan gewoon worden verdeeld en aangevuld zolang het embryo levend is. Als het embryo in tweeën breekt, en die breuk verloopt op een goede manier, dan ontstaat de een- eiïge tweeling waarvan beide embryos een eigen ziel hebben (...)
Inderdaad, en volgens dat onderscheid reken ik (en met mij ook de voltallige wetenschappelijke wereld) het embryo niet tot de levende wezens, maar tot laten we zeggen een tussenvorm: iets dat de potentie heeft om uit te groeien tot een levend wezen, maar dit vooralsnog niet is. Uiteraard beweer ik niet dat een embryo tot dezelfde categorie behoort als een steen (iets dat niet leeft, dat niet gedaan heeft en dat ook nooit zal doen), maar evenmin behoort een embryo in mijn ogen tot de categorie van de mensen, koeien, kikkervisjes, madeliefjes, vliegenzwammen en pantoffeldiertjes (wezens die alle kenmerken van het leven bezitten en dus terecht levend te noemen zijn).Misschien ben je het vergeten. Maar het biologische onderscheid tussen levende en niet-levende materie is basiskennis die álle scholieren meekrijgen.
Dit kenmerk is inderdaad ijzersterk en ik ben er geheel niet ongelukkig mee. Ik stel enkel dat een embryo dit kenmerk nog niet bezit.Dat argument over de mogelijkheid om zich op zelfstandige wijze te kunnen voortplanten en te komen tot een nieuwe zeer geordende stuctuur, als een van de criteria waaraan levende materie behoort te voldoen, is ijzersterk. En je lijkt er erg ongelukkig mee.
Integendeel, het aanhalen van bronnen om je argumenten kracht bij te zetten is van essentieel belang in een discussie. Met alle respect, maar jouw mening is van geen enkele waarde. Mocht je nu een batterij gekwalificeerde en ervaren mensen citeren die jouw mening m.b.t. het zogezegd leven van een embryo en het zogezegd bestaan van een ziel ondersteunen zou je heel wat aan geloofwaardigheid winnen.Verder is het hier niet zozeer van belang welke bronnen ik gebruik en of ze betrouwbaar zijn of onbetrouwbaar. Het is hier meer van nut wanneer je de stelling probeert te weerleggen.
Ik denk helemaal niet 'geringschattend over Wikipedia als bron'. Integendeel, met name de Engels- en Duitstalige Wikipedia beschouw ik m.b.t. sommige onderwerpen als degelijke bronnen. Het vermogen om informatie en bronnen te verzamelen en deze te selecteren op betrouwbaarheid is een zeer belangrijke vaardigheid.Ik google gewoon wat. Je zult wel geringschattend denken over andere wikipedia als bron maar dat deert me niet.
Je sleurt er om het even welk verhaaltje over embryo's bij om ons inwendig te laten huiveren. Waar je je blijkbaar niet van bewust bent is dat een hellend vlak een drogreden is en dat die van geen enkele waarde is in een discussie. Er bestaat geen verband tussen het research van de door jou aangehaalde onderzoekers en de toepassing van PGS en PGD in de Benelux. Bovendien heb ik eenHet gonst trouwens op internet over embryos. Horror. Er worden zelfs ingevroren embryos aangeboden ter adoptie. En in Newcastle University Engeland is onlangs een embryo geproduceerd die het genetisch materiaal heeft van drie ouders.. Het hellende vlak is zo stijl (= steil) als maar zijn kan.
Aangezien het bestaan van de ziel en het levend-zijn van een embryo helemaal geen algemeen aanvaarde normen zijn is deze stelling waardeloos.De dader heeft een zeer oude norm overschreden door het bestaan van de ziel en het levend-zijn van het embryo opzettelijk te negeren.
Ik zal het maar blijven herhalen, dan dringt het hopelijk ooit eens door: de ouderdom van het geloof in de ziel is van geen enkele waarde als het gaat om het bewijzen van het bestaan van de ziel. Geen enkele waarde. Nul, nada, noppes, niks!Deze norm is belangrijk voor de beschermwaardigheid van het embryo. Het geloof in het bestaan van de ziel heeft de oudste rechten. Het is zelfs door velen op schrift gesteld, en in een religieuze symboliek gegoten. De wetenschap der genetica en embryologie is vergeleken daarbij een jonkie.
Als ik niet beter zou weten zou ik de indruk krijgen dat je je best doet om zoveel mogelijk drogredenen binnen dezelfde discussie te gebruiken. Zie je dan niet in dat deze vergelijking geen steek houdt. Als je werkelijk wilt dat wij met bewijzen komen, geef dan eens aan welke 'overtreden' norm hier 'specifiek het belang beschermt waarin de schade is geleden'.De dader zal volgens mij moeten aantonen dat de ziel niet bestaat en dat het embryo niet-levende- materie is.
Allereerst had ik graag bronnen gezien van deze beweringen en getallen. Verder vind je dit blijkbaar een verwaarloosbaar kleine kans, maar tegelijkertijd reken je wel op de nog veel kleinere kans dat er een mirakel gebeurt en dat een ogenschijnlijk ten dode opgeschreven embryo zich ontwikkelt tot een gelukkig, intelligent en volwaardig levend wezen.De kans dat er een numerieke chromosomale afwijking wordt gevonden op die cel schijnt verwaarloosbaar klein te zijn. Namelijk 1 op de 7000 borelingen bij trisomie 18, en 1 op de 12000 -16000 borelingen bij trisomie 13 . Bij het syndroom v Down, trisomie 21 is de kans: bij moeders boven de 40 jaar 1 op 100, en bij moeders van 20 jaar 1 op 2000. Bovendien slaan deze embryos niet aan bij terugplaatsing omdat deze afwijkingen niet met het leven vereenigbaar zijn.
Waarom haal je deze voorbeelden aan? De correcte term is overigens 'mozaïcisme'.Een tweekleurige iris (oog) schijnt trouwens een onschuldige uiting te zijn van mozaïsisme. En een kleurige lapjeskat ook.
Even een zijsprongetje. Ik had het hier nergens over beschaving. Verder is psychopathie een ernstige psychiatrische aandoening die de patiënt niet zelf in de hand heeft. Het is dus erg oneerlijk om ze in een adem te noemen met moordenaars (die ook niet allemaal hetzelfde zijn). We dwalen echter wederom af.Misschien niet vanuit elk oogpunt. Er zijn moordenaars ,psychopaten etc. Vergeleken bij hen zijn dieren echt beschaafde wezens.
Wat jij vindt kan me - opnieuw met alle respect - niet veel schelen. Je zegt het zelf: potentieel. Een embryo heeft helemaal geen intelligentie, geen emoties, geen belangen (die dus ook niet geschaad kunnen worden),...Dieren zijn in ieder geval altijd onschuldig, achterlijk vind ik maar wel onschuldig. Men wil nu zo lijkt het een menselijk embryo dat weerloos en onschuldig en potentieel soms geniaal is, als inferieur zien aan dierlijk leven. Ik vind het zelfs beledigend om een menselijk embryo met een eikel te moeten laten wedijveren in het levend-zijn .
Met plezier. Met 'het superieure eindpunt van de evolutie' bedoelde ik een wezen dat boven alle andere wezens staat op alle gebieden en die positie ook nooit zal afstaan. M.a.w. er zal nooit een wezen bestaan dat een hogere plaats zal kennen. Men zou zelfs kunnen stellen dat alle andere wezens teneinde te overleven gedwongen zullen zijn naar dit superieure wezen toe te evolueren. M.i. bestaat een dergelijk wezen niet en zal het ook nooit bestaan. In tegenstelling tot jou beschouw ik de mensheid als naïef, dom en onvolmaakt. Maar zoals eerder gezegd zijn losse meningen hier niet zo belangrijk.Het kan zijn dat de mens het superieure eindpunt is van de evolutie is. Ik weet niet goed wat dat betekent. Kun je dat nader toelichten?
Zoals ypsilon reeds zei is het feit dat er in Amerika reeds onderzoek naar gedaan is nietszeggend. Bovendien wordt in de hele wereld parapsychologisch onderzoek verricht en buiten wat interessante ontdekkingen zijn er amper degelijke resultaten bereikt.Waar rook is is vuur. Er schijnt in amerika wel onderzoek naar een telepathische band tussen een een-eiige tweeling te zijn gedaan. Men neemt het daar serieuzer dan hier. Het onderzoek schijnt van recente datum te zijn, er is denk ik weinig concreets over gepubliceerd. In ons land is men allergisch voor alles wat met ziel te maken heeft. Het is niet trendy. De geesteswetenschappen schijnen sinds de jaren 60 een stevige stap terug te hebben moeten doen. Hun methoden passen niet meer zo in het moderne nuchtere Hollandse verstand.
Inderdaad, en aangezien dit tot op heden nog niet is gebeurd, beschouwen we de ziel als onbestaand.Maar als de ziel werkelijk een deel is van de realiteit, dan zal de wetenschap haar vanzelf steeds frekwenter tegenkomen in de genetica en embryologie. Zelfs beroepsblindheid houdt gelukkig ooit op.
Zou je dan eens enkele van die drogredenen die wij gebruiken kunnen opnoemen?Het is jammer en raar dat er nu al naar drogredenen gegrepen wordt om het pad van embryoselectie te kunnen betreden.
Opnieuw een zeer ongepaste vergelijking. De embryo's die je eerder aanhaalde waren puur voor wetenschappelijk onderzoek bedoeld en het was nooit de bedoeling om ze tot leven te wekken. Het geval Emma Ott is een losstaande anekdote, een curiositeit zo je wilt.Een embryo met 3 ouders is een stijl (= steil) hellend vlak. Het is een imitatie van Emma Ott, het meisje dat in 1997 in amerika is geboren uit drie personen.
De onvruchtbare ouders van Emma Ott in ieder geval wel.Is de mensheid gediend met zoiets? Absoluut niet.
Dat zou inderdaad het ideale scenario zijn. Alhoewel ik het gebruik van embryo's voor onderzoek niet onethisch vind besef ik dat er mensen zijn die er wél problemen mee hebben. Een methode zonder embryo's die even effectief is zou dus een prachtige ontwikkeling zijn, die ik alleen maar kan toejuichen. In deze topic gaat het echter niet over embryonaal (stamcel)onderzoek, maar over PGS.Stella.B schreef:Het schijnt gemakkelijk te zijn om te manipuleren met de inhoud van een eicel. Ik las in de krant iets over embryobesparende methoden die de voorkeur zouden hebben boven de huidige embryoselectie. Het cytoplasma van een eicel schijnt onderzocht te kunnen worden op de genetische afwijkingen.
Als dat zou kunnen dan is de kou misschien uit de lucht. Dan hoeft er niets gedood te worden.
Wederom met alle respect, maar voor mij (en voor verschillende andere mensen) is de ziel een domme fantasie.Waarom zou ik trouwens wíllen bewijzen dat het vliegend spaghettimonster niet bestaat. Het is domme fantasie, zelfs minder dan het telepathisch geloof in poltergeisten, en bovenal het hindert mij allerminst.
En als een pandabeer een ziel heeft, heeft een 8-cellig embryo van een pandabeer dan ook een ziel? Als ja, en als PGS Panda IVF succesvoller zou maken, heb je er dan nog steeds bezwaar tegen? Als niet, waarom dan niet in dit geval?Hoe dan ook, de godsdiensten van het hindoeïsme gaan zonder twijfel het verst terug in de tijd van alle religies met een heilige schrift.