gmlk schreef:Hoe ik er ook over redeneer ik blijft vast lopen in een warboel van arbitraire keuzes en ambivalente definities. Elke poging om tot deze tegenstrijdigheden op te lossen lopen steeds tot absurde conclusies of consequenties.
Daarom blijf ik bij mijn conclusie dat het concept van intellectueel eigendom een onnatuurlijke juridische constructie is die het begrip eigendom ontdoet van al haar natuurlijke betekenissen.
Hier heb je op zich wel een punt maar je veronderstelt dat wetgeving een weerslag moet zijn van een soort natuurlijke orde of consequentie. Ik zie wetgeving als een compromie van belangen. Je neemt het concept "Intellectueel eigendom" te letterlijk Mocht er al zoiets zijn als een aangeboren gevoel van wat eigendom is, wat jij aanneemt, en wat ik sterk betwijfel, dan heeft het in ieder geval niet zoveel te maken met auteursrechten en octrooien. Deze wetten zijn een methode om intellectuele schepping lonend te maken met gebruikmaking van het vrije marktmechanisme. Andere methodes zouden juist monopolievorming en olygarchie of overheidsinvloed en burocratie in de hand werken.
Patenthouders kunnen licenties aan verschillende bedrijven verkopen, en doen dit vaak, waardoor er niet alleen concurrentie met andere technische oplossingen van het probleem is maar ook tussen verschillende licentiehouders. Mochten patenthouders dit niet doen en dreigt er een te grote marktpartij te ontstaan dan is er in Europa en zeker in de VS wetgeving om maatregelen te treffen zoals het verplichten tot het verkopen van licenties en eventueel het opsplitsen van het bedrijf.
Ik speculeer (heb dit niet nagezocht), dat patenten sinds 10 jaar op software mogelijk zijn gemaakt juist om de macht van grote bedrijven als Microsoft te breken. Zonder patenten kon men makkelijker de vindingen van Netscape en Wordperfect overnemen.
Wat betreft auteursrecht en eigendom van ideeën Wikipedia:
Copyright law covers only the particular form or manner in which ideas or information have been manifested, the "form of material expression". It is not designed or intended to cover the actual idea, concepts, facts, styles, or techniques which may be embodied in or represented by the copyright work. Copyright law provides scope for satirical or interpretive works which themselves may be copyrighted
Mijn kritiek op de huidige wetgeving is dat de termijn van auteursrecht te lang is en dat filmmakers eigenlijk ongelimiteerd gebruik zouden moeten kunnen maken van literatuur.
Op detail is er waarschijnlijk ook kritiek mogelijk op het toekennen van patenten en zullen er zeker fouten gemaakt worden. Het grondbeginsel lijkt me echter juist stimulerend voor inventief en creatief werk.