Dit is inderdaad de manier waarop ik het op zou willen lossen in eerste instantie. Later wil ik als het kan naar de langrangiaanse technieken kijken.Jan van de Velde schreef:vergis ik me nou of wordt het hele geval hierdoor alleen maar (relatief héél) simpel? Het komt er zo te lezen niet op aan om een bewegingsvergelijking te gaan schrijven voor heel de beweging totdat AC en BC in elkaars verlengde liggen, maar toch alleen voor dat startogenblik dat hier getekend is? Dan kan je volgens mij karretje en AC samen als één vast geheel zien dat naar links gaat bewegen, en BC als een draaiende staaf met een traagheidsmoment.
Een kracht tegelijkertijd uitgeoefend op een massa (karretje plus AC) plus een traagheidsmoment (BC).
Als ik in dit plaatje de stang AC en het karretje als 1 massa veronderste, dan geldt er voor dat gedeelte:
ΣFx = m*a | => alleen a is de onbekende.
Vervolgens gebruik ik om de hoekversnelling van de arm BC te berekenen de formule: ΣMb = Ib * α
De kracht van de Force kan ik doorrekenen tot een moment, geleverd op stang BC. (ΣMb). Ib is bekend, hieruit kan dus de hoekversnelling uitgerekend worden. Echter: De systemen zijn gekoppeld. hoe krijg ik deze formules samengevoegd tot 1 formule waaruit ik dus de versnelling van een deel kan uitrekenen en vervolgens de hoekversnelling van de arm kan berekenen?