Anonymous
Artikelen: 0

Re: hoe groot is het heelal

Ik heb eens gelezen dat het universum 156 miljard lichtjaar wijd is.

Dus dat is dan HET antwoord op dit topic? of vergis ik mij nu?
p__

Ik heb eens gelezen dat het universum 156 miljard lichtjaar wijd is.

Dus dat is dan HET antwoord op dit topic? of vergis ik mij nu?

Als het waar is, dan is dat het antwoord ja. Maar volgens mij is die bewering nogal speculatief. Ze zeggen zelf al dat het een schatting is.
De groene hond

Maar dan hebben we het over de wijdte, hoe wijd het heelal is, maar de breedte, en hoogte? valt daar wat over te zeggen?

Of kun je het heelal zien als een grote bol :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Anonymous

Het probleem is dat het menselijk verstand dit niet aankan.

maar mensen achter het heelal vind ik maar een domme bewering

achter het heelal bestaat niet, zoals iemand hierboven zei

mensen in parralelle universums of andere dimensies dat zou kunnen natuurlijk maarjah hoe geraak je daar

heelal is niet zoiets dat je met lichtjaartjes kan uitdrukken net als tijd

geen begin geen einde
Alexander Hartmans

[quote="kroekie"]wie kan mij vertellen hoe groot het heelal is en of die stopt of oneindig door gaat? want als die ergens stopt moet er wat achter zitten en wat zit er dan achter :shock: ;) :?: :?: :?: ;) :?: ;) ;) Afbeelding :oops:

Het is veel groter, dan wij als soort ooit kunnen bevatten. Als je op een A3 een stipje zet, zie dat stipje als ons universum. Als je dat stipje gebruikt bij elke voorstelling, dan pas weet hoe groot alles is, maar echt weten, weten wij niet.
Anonymous

ik ben van mening dat het heelal oneindig is maar dat de hoeveelheid materie en energie niet groter is dan een straal van 13,7 miljard lichtjaar.

de temperatuur in het heelal is 3K. naar mijn mening is de temp daar 0 K er is daar geen licht nog andere straling of materie maar word langzaamerhand wel steeds grooter. ( er is daar niks)
Elmo

Volgens de huidige theorieen en experimenten, is het heelal rond de 10 tot 20 miljard jaar oud. Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.

Zie hier voor een mooie NASA website.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Vortex29

Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.
De straal of het doorsnede?
Hallo1979

suyver schreef:Volgens de huidige theorieen en experimenten, is het heelal rond de 10 tot 20 miljard jaar oud. Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.

dat is natuurlijk het zichtbare heelal! Het werkelijke heelal kan vele malen groter zijn
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
ThaSprout

Hmmm...

Laten we even logisch nadenken...

Oké, het begon met de oerknal, ongeveer 15 - 25 miljard jaar geleden. Het helaal was daarvoor een aantal lichtjaar klein. Toen deze ontplofde vlogen alles uiteen, maar alles bleef wel bij elkaar. Het was niet zo dat er gaten in het heelal kwamen, het breidde zich alleen maar uit...

Ook is het al een grote poos bekend dat het heelal steeds langzamer uitbreid, voorwerpen die verder van de aarde afstaan, en dus verder in de tijd, verwijderen (vaak) ook met een snellere snelheid van de Aarde, dan een voorwerp dat dichtbij staat. Het heelal gaat dus steeds langzamer uitelkaar, en waarschijnlijk zal het ook weer stoppen met uitdeien.

Het heelal ontstond ongeveer 25 miljard jaar geleden, en omdat hij niet de hele tijd de snelheid van het licht heeft aangehouden, denk ik dat het heelal ongeveer 40 miljard lichtjaar groot is. Maar dat is natuurlijk alleen maar een schatting... ^^
Afbeelding
bachus

ThaSprout schreef:Hmmm...

Laten we even logisch nadenken...

Oké, het begon met de oerknal, ongeveer 15 - 25 miljard jaar geleden. Het helaal was daarvoor een aantal lichtjaar klein. Toen deze ontplofde vlogen alles uiteen, maar alles bleef wel bij elkaar. Het was niet zo dat er gaten in het heelal kwamen, het breidde zich alleen maar uit...

Ook is het al een grote poos bekend dat het heelal steeds langzamer uitbreid, voorwerpen die verder van de aarde afstaan, en dus verder in de tijd, verwijderen (vaak) ook met een snellere snelheid van de Aarde, dan een voorwerp dat dichtbij staat. Het heelal gaat dus steeds langzamer uitelkaar, en waarschijnlijk zal het ook weer stoppen met uitdeien.

Het heelal ontstond ongeveer 25 miljard jaar geleden, en omdat hij niet de hele tijd de snelheid van het licht heeft aangehouden, denk ik dat het heelal ongeveer 40 miljard lichtjaar groot is. Maar dat is natuurlijk alleen maar een schatting... ^^
Het was niet een aantal lichtjaar klein, het was oneindig klein. Ook vertraagd de uitdijing niet maar gaat juist sneller, er is tot zover te weinig massa om de uidijing ooit tegen te houden.
Vortex29

Het was niet zo dat er gaten in het heelal kwamen, het breidde zich alleen maar uit...
Wat versta je onder gaten? Als die lege ruimte tussen de sterren kun je ook gaten noemen.
Ook is het al een grote poos bekend dat het heelal steeds langzamer uitbreid...
Mij was het al een poos bekent dan het heelal steeds sneller uitdijt.
Alexander Hartmans

suyver schreef:Volgens de huidige theorieen en experimenten, is het heelal rond de 10 tot 20 miljard jaar oud. Dat betekend dus dat het heelal waarschijnlijk ook rond de 10 tot 20 miljard lichtjaar groot is.

Ik heb ook weleens vernomen dat het universum veel ouder is dan tot nu toe is aangenomen? Want als het universum ouder is dan , betekent dat ook dat het groter is. Wat is hier van waar!
Elmo

Kun je wetenschappelijke referenties geven? Of is dit alleen maar iets "dat je wel eens gehoord hebt"?
Never underestimate the predictability of stupidity...
Alexander Hartmans

Nee, alleen een programma op Discovery channel van vorig jaar. Naam programma is mij ontschoten.

Terug naar “Ruimtefysica”