Ik zit met de volgende kwestie.. en ik hoopte dat er iemand bekend zou zijn met Cosmosworks.
Er is mij gevraagd een sterkte-analyse te maken voor een as welke een schijf met daarop snoeimessen te maken.
Even ter verduidelijking:
oude situatie:
nieuwe situatie
De as is gelagerd in 2 lagers, de vlakken zijn duidelijk zichtbaar
Het toerental van de motoren die de as aandrijven ligt op 2500tpm.
Het gewicht van het geheel (zonder de as) is bij de eerste situatie 4000gram en bij de nieuwe 7000gram.
De uitkomst die ik graag uit mijn onderzoek wil hebben is met welke factor de as vergroot moet worden om dezelfde veiligheidsfactor (welke overigens niet bekend is) te behouden, maar dan dus met de grotere massa.
Ik had dus bedacht, om eerste de spanningen etc. uit te rekenen van de eerste situatie, en aan de hand daarvan de as zo dimensioneren dat deze uitkomsten overeen komen bij een grotere massa.
Zijn er mensen bedreven in het werken met COSMOSWorks hier?.. Ik zit er nu al een heel tijdje op te klooien, met centrifugaal-krachten etc.. en ook het meshen van de complete assembly gaat nog niet zo lekker.
Tekenen gaat me goed af, en ook een krachtenberekening met gewone krachten op een enkel onderdeel is opzich geen probleem, maar dit is nog een beetje onbekend terrein voor me.