Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Leuke gast
Artikelen: 0

Re: deeltjesversneller

Mischien wil je zo'n deeltjes versneller zelf maken.

een flink aantal spoelen, zorgen dat deze op het juiste moment bekrachtigd wordt.

Ik heb ooit een software ontwikkelaar gesproken die een software project bij het Cern gedaan had.

Iedere spoel heeft een eigen CPU, embedded systeem.

Het moment van bekrachten van de spoel is het belangrijkst, om zo de deeltjes goed door de ring te sturen.

Men kan dus niet zomaar een computer netwerk om een commando voor bekrachtigen van deze spoelen te versturen. Dit komt omdat de netwerk commando's altijd te laat aan zouden komen, omdat de commando's met de lichtsnelheid over het netwerk gaan.

Om het juiste moment van bekrachtigen te bepalen, word gebruik gemaakt van een real-time clock. Deze interne klok loopt exact op tijd, (net als een soort atoom klok).

Op deze manier zal dus iedere CPU van een spoel op het juiste moment bekrachtigen aan de hand van zijn interne clock.

Waarschijnlijk heb je ook een aardig wat vermogen aan electriciteit nodig.

Geen idee hoeveel Watt zou zo'n deeltjes versneller verbruikt?
Jekke

mag ik zo onbeleefd zijn te vragen waarom je dat per se in je tuin wilt hebben staan?

ik bedoel maar, ik wil ook best een lamborgini en een eigen zeilschip...
JanMeut

Een vd Graaff generator is niet zo duur denk ik.

Toen Het NatLab van de RU Groningen nog in het stadscentrum stond hadden ze een vd Graaff generator. Deze stond in een soort torentje, maar er stond ook een model dat ze gebruikten op bijvoorbeeld open dagen. Dat moet voor een paar duizend euro toch wel te regelen zijn.

Een kernfysische versneller lijkt me idd onhaalbaar.
Anonymous

Yep, ik zit morgen weer in Zwitserland. Die deeltjesversneller daar (zie foto's hierboven) is ongeveer 27km lang! dan moet je wel een grote achtertuin hebben.
Anonymous

www.nikhef.nl

>> Research Activities

kijk daar maar eens rond in de brochures als je iets te weten wil komen over

detectoren op CERN
Tc99m

Je kunt best een linieare versneller in je achtertuin hebben. Kwestie van een steeds positiever wordende anode in de vorm van een cilinder. Vervolgens een electronen kathode aan de het einde van de cilinder schroeven. Zorgen voor een tientallen KeV spanningsverschil tussen beide. En versnellen.......Ps. Ik heb heb em al af :wink:
Leuke gast

Je kunt best een linieare versneller in je achtertuin hebben. Kwestie van een steeds positiever wordende anode in de vorm van een cilinder. Vervolgens een electronen kathode aan de het einde van de cilinder schroeven. Zorgen voor een tientallen KeV spanningsverschil tussen beide. En versnellen.......Ps. Ik heb heb em al af :wink:

leuk, gebruik je ook sensoren die iets waarnemen?
aaargh

Schema, fototje ?
Filo

Het hangt er heel erg vanaf hoe snel je de deeltjes wilt hebben. Een eenvoudige deeltjesversneller, zoals een racetrackmicrotron, moet vrij simpel te maken zijn.
Tc99m

Afbeelding :wink:
koosiqloos

mmm tenzij je hele hele hele hele (etc.) rijke (en aardige) ouders hebt wordt dat nog een zware dobber.
aaargh

Afbeelding :wink:

Hoe kom jij aan een spaningsverschil van tientallen V?

Datost toch onnoemelijk veel enrgie?
Filo

Tientallen KeV? Dat zit in je TV...
Anonymous

Oke, maar dan moet die hele koker ook luchtledig zijn en om ze zo sterk te versnellen heb je toch een paar kilowatt nodig.

P.S. Ik ben Aaargh maar ik kan op school niet in loggen

Terug naar “Natuurkunde”