in getalwaarde wél ja. Of begrijp ik je vraagtekens niet goed?dirkwb schreef:\( m_b \cdot v_b =m_s \cdot v_s \)\( m_b \cdot 10 = 10 \cdot v_s \rightarrow m_b=v_s\)?
in getalwaarde wél ja. Of begrijp ik je vraagtekens niet goed?dirkwb schreef:\( m_b \cdot v_b =m_s \cdot v_s \)\( m_b \cdot 10 = 10 \cdot v_s \rightarrow m_b=v_s\)?
Hmm, kunnen we niet zeggen dat voor de botsing de impulsmoment van de balletje gewoon L=mvx , met x de afstand tot de zwaartepunt? Daarom denk ik dus dat als de botsing op de zwaartepunt is, er geen rotatie(draaiing) zal komen..Jan van de Velde schreef:We lezen of praten langs elkaar heen volgens mij.
Wat ik niet zie is DRAAIING die behouden blijft.
Ja maar, je beseft toch wel dat er een verschil is tussen 1) de stoot precies op zwaartepunt verrichten en 2) de stoot ver van de zwaartepunt verrichten?.. Kan je wellicht bewijzen dat dat Vcm onafhankelijk is van x ( afstand tot zwaartepunt) ?Volgens mij kunnen we in ieder geval zeggen:\(S=F\Delta t=\Delta p=Mv_{cm}\Rightarrow v_{cm}=\frac{S}{M}\)
Phys schreef:Volgens mij kunnen we in ieder geval zeggen:\(S=F\Delta t=\Delta p=Mv_{cm}\Rightarrow v_{cm}=\frac{S}{M}\)Bewijzen? Nee. Beredeneren (na het zien in dat simulatieprogramma, eerlijk is eerlijk) wél:Ja maar, je beseft toch wel dat er een verschil is tussen 1) de stoot precies op zwaartepunt verrichten en 2) de stoot ver van de zwaartepunt verrichten?.. Kan je wellicht bewijzen dat dat Vcm onafhankelijk is van x ( afstand tot zwaartepunt) ?
Eigenlijk dus logisch: een punt aan de onderzijde van de stok heeft door de draaiing een impuls in tegengestelde richting vergeleken met een punt aan de bovenzijde van de stok. Een en ander cancelt elkaar, de volledige netto- impuls komt in het massamiddelpunt terecht, wáár de bal de stok ook raakt.
Dat volgt toch direct uit het feit datJa maar, je beseft toch wel dat er een verschil is tussen 1) de stoot precies op zwaartepunt verrichten en 2) de stoot ver van de zwaartepunt verrichten?.. Kan je wellicht bewijzen dat dat Vcm onafhankelijk is van x ( afstand tot zwaartepunt) ?
Ik zal eens naar die vraag kijken als ik het boek tot mijn beschikking heb (ben momenteel niet thuis)Hoi Phys,
Ik heb de vraag zelf bedacht..
Eigenlijk was het de vraag in University Physics 11th Editie Hoofdstuk 10 (Dynamics of rotational motion) over '' center of percussion" ..
Uit deze vraag kwam ik niet uit.. Mijn vraag is een variant op deze vraag..
( Ja, ik heb al University physics en nog 5 andere boeken gekocht . Bespaart toch nog een hoop geld als je alles 2e hands koopt.. )
Er is geen "overige" impuls. Hoe je ook botst, álle impuls komt in translatie terecht, dat blijkt onmiskenbaar uit het "experiment". Ergens hierboven heb ik geprobeerd uit te leggen waaróm dat (logisch) zo is.En de "overige" impuls (p) komt in de translatie terecht denk ik dan.. Maar hier heb ik dus moeite mee, want we kunnen geen appels aftrekken van peren...
Het gaat om de stoot, de overdracht van impuls.Heezen schreef:Owja Jan; Ik wil erbij wel vermelden dat het niet persee om een bal/stok combinatie gaat: Desnoods duw je met je eigen hand op het stokje, met een bepaalde kracht, een bepaalde tijdsduur.. ( Mocht het een verschil maken..)
Misschien kan je met je simulatie programma ook erachter komen wat de rotatie van het stokje wordt...
In wat voor opzicht? IN het opzicht dat het het object náást het massamiddelpunt raakt?In het geval van het balletje moet je er natuurlijk rekening mee houden dat het balletje ook een impulsmoment heeft,
Huh?Wat mij betreft enigzins jammer dat Heezen de oefening nu heeft gemist.
intuïtie fopt wel vaker.Heezen schreef:Huh?
Want ik dacht , intuitief, dat de afstand tot zwaartepunt wél een invloed op de translatie zou hebben..
Blijkt soms dat intuitie niet altijd op het juiste end brengt..
??Ik dacht dat ik niet simpelweg Vcm=S/M ( Met S=stoot, M=massa) kon doen