Ik probeer sinds kort wat inzicht te krijgen in de quantummechanica en ik heb nu al een vraag. Ik zat het boek 'De Verborgen Dimensies van ons Heelal' van Lisa Randall te lezen waarin ze ingaat op de basisprincipes van de quantummechanica. Ze heeft het dan over een zwart lichaam. Een zwart lichaam absorbeert alle inkomende straling, maar deze vervolgens ook weer uitstraalt.
Er wordt verteld dat Planck had voorgesteld dat licht uit quanta's bestaat. Rood licht is van een lage frequentie en bevat dus weinig energie. Het zwarte lichaam absorbeert deze straling en zendt deze vervolgens ook weer uit. Maar blauw licht wordt ook geabsorbeerd, maar wordt daarna niet opnieuw weer uitgezonden.
Begrijp ik het nu goed dat blauw licht niet wordt terug gezonden omdat de frequentie, en dus ook de hoeveelheid energie, te hoog is? En klopt het ook dat als de temperatuur van een zwart lichaam extreem verhoogt wordt dat het blauw wordt, omdat het door thermische energie wel in staat is om de hoge energie van blauw licht terug te zenden?
Kan iemand mij hier enige uitleg over geven?