Stef
Artikelen: 0

Hoeveel satellieten cirkelen er om de aarde?

Heb een discussie met een aantal vrienden omtrent het aantal satellieten die om de aarde cirkelen.

Heeft iemand hier een idee van ? Ik neem aan dat de officiële cijfers niet kloppen gezien er toch wel een pak 'geheime missies' plaatsgrijpen ?

En van al deze satellieten, hoeveel daarvan hebben geen functie meer ? Of halen ze zulke satellieten onmiddellijk terug naar aarde ?

Bedankt alvast. :D
Jan van de Velde
Moderator

Re: Hoeveel satellieten cirkelen er om de aarde?

Aangezien je een lancering toch niet geheim kunt houden lijkt me niet dat er 'stiekeme' satellieten rondzwerven. De poging lijkt me zinloos.

Scienceclarified
Dangers of Space Debris

The U.S. Space Command tracks more than 8,000 orbiting objects larger than 4 in (10 cm), of which only 7% are operational.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
H-balk

Dus dat zou betekenen dat er zo'n dikke 500 werkzame satellieten rondzwerven, en dan nog zo'n 7500 ex-satellieten en brokstukken van minstens 10 cm doorsnede? Om nog maar te zwijgen van de duizenden en duizenden kleinere brokjes zeker??
physicalattraction
Moderator

Hmm, ik had er echt veel en veel meer verwacht. 8000 stukjes van 10 cm of meer is echt heel erg leeg!
Spitfire28

Hmm, ik had er echt veel en veel meer verwacht. 8000 stukjes van 10 cm of meer is echt heel erg leeg!

die stukjes blijven ook niet eeuwig rond de aarde circuleren, na een tijdje branden ze op in onze atmosfeer
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Benm

Aangezien je een lancering toch niet geheim kunt houden lijkt me niet dat er 'stiekeme' satellieten rondzwerven. De poging lijkt me zinloos.

Dat is kort door de bocht natuurlijk. De lancering geheimhouden is onmogelijk, maar dat zegt niets over de payload. Het zou me niet verbazen als op die weg de nodige (spionage?) sattelieten in LEO geschoten zijn zonder dat buitenstaanders daarvan weten. Meeliften met commerciele lanceringen van bijvoorbeeld geostationaire satelieten voor telecom wordt ook wel eens bekend gemaakt, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Victory through technology
Jan van de Velde
Moderator

Dat is kort door de bocht natuurlijk. De lancering geheimhouden is onmogelijk, maar dat zegt niets over de payload.
zelf hobbyisten kunnen satellieten opsporen en volgen:

http://www.space-travel.com/reports/Hobbyi...llites_999.html

Dus een beetje fatsoenlijk ingericht space-command moet dat ook (en zelfs beter) kunnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
DePurpereWolf

Maar er kan natuurlijk makkelijk een 'extra camera' op een satelliet zijn geschroefd. Stel voor dat er op de hubble een extra camera zit die naar de aarde kijkt?

Terug naar “Ruimtevaart”