De bolvorm van een vliegtuigvleugel zorgt voor een drukverschil tussen boven en onderkant waardoor de vleugel een opwaartse kracht (=lift) veroorzaakt.
Hoe kan het dat deze kracht er niet voor zorgt dat het vliegtuig naar beneden valt als het op de kop vliegt? Je zou zeggen dat de opwaartse kracht omgekeerd wordt en een neerwaartse kracht wordt... niet echt bevorderend voor de vliegprestatie van het vliegtuig...
Wat ik zelf als enige oplossing kan bedenken is de tweede reden dat een vliegtuig vliegt, namelijk de schuine stand van de vleugels. Uitgaande van een vliegtuig dat rechtop vliegt, is de voorkant van de vleugel hoger dan de achterkant. De wind drukt tegen de onderkant en creëert ook een opwaartse kracht. ("Je-hand-uit-het-raam-van-een-rijdende-auto-principe") Dit zou denk ik op z'n kop ook wel moeten lukken, als het vliegtuig een juiste positie inneemt, maar of dat nou genoeg is?