Meneer Badkuip
Artikelen: 0

Hydrologie en geologie van drasland

Hallo allemaal, het is hier een beetje leeg, tijd om het bij te vullen! :P

Ik heb altijd al erg veel verhalen geschreven, maar ik zit nu met een probleem van het verwezenlijken van iets als een moerasplaneet. Ik heb dus wat vragen over de geologie en hydrologie van een drasland (wetland in het Engels). Hoe is een theoretische moerasplaneet met bergen te verzoenen met conventionele hydrologie (bijvoorbeeld mogelijke getijdenwerking van natuurlijke satellieten) en geologie (erosie, tektoniek)?

Ik heb weinig kennis van zaken, maar ik ben bereid wat onderzoek te doen, al is het vinden van informatie op internet over dit onderwerp een beetje lastig. Mijn intellectuele koffertje bevat VWO N&T (pas geslaagd, yaaaay etc. etc. :D (zonder aardrijkskunde uiteraard)).

Alvast bedankt. :P
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: Hydrologie en geologie van drasland

Hoe is een theoretische moerasplaneet met bergen te verzoenen met conventionele hydrologie
Kort antwoord: niet (als het erom gaat om berghellingen met 100% moerasbedekking te hebben, zoals ik je begrijp).

Om watermoleculen op een planeet te houden (ipv ze de ruimte te laten verdwijnen) is er voldoende zwaartekracht nodig. Zwaartekracht trekt water van berghellingen af, dwars door -conventionele- bodems heen. Het zou een beetje kunnen helpen als het op je planeet continu regende, nét even hard als dat het water door je moerasvegetatie afstroomt.

Getijdenwerking kun je vergeten. Als die groot genoeg zou zijn om water op een beetje serieuze berghelling te houden wordt je planeet uit elkaar getrokken. Verder moet de berg dan al continu naar het getijdenwerkingveroorzakende hemellichaam gericht zijn. Wat betekent dat al het water van de "zijkanten" van de planeet weggetrokken zou worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Aardwetenschappen”