Feetje
Artikelen: 0

Re: Het grote global warming topic.

Omdat de gedachtewisseling rond global warming, nu in de komkommertijd best wat “afgekoeld” is, heb ik enkele

(vast-)stellingen gebundeld. Misschien zijn ze (wetenschappelijk) te weerleggen. Het zijn echt geen plagerijen. :-k

Ik weet dat ik hiermee in dit “forum zonder demagogie” een hoog risico neem. 8-)

1, Stel dat de temperatuur op aarde door de één of andere oorzaak oploopt (misschien door een toename van broeikasgassen). Doordat het dan warmer wordt, gaat er meer water verdampen wat zich zal uiten in meer wolkenvorming. Meer wolken betekent minder zonneschijn, dus afkoeling. Een hogere temperatuur betekent ook een exponentiële toename van water in de atmosfeer met als gevolg meer koude neerslag en meer afkoeling. Dus voor waterdamp geldt: “een sterke tegenkoppeling”.

Als je het klimaat op aarde wilt beïnvloeden, dan kun je dat enkel doen door in te grijpen in de waterhuishouding, o.a. door het bladerdak onder handen te nemen. Door de ontbossing kan er per etmaal minder water verdampen hetgeen betekent, minder wolkenvorming, minder weerkaatsing van de zonne-energie, minder koude neerslag, dus opwarming.

2. De temperatuur op aarde kan enkel tijdelijk relatief veel gaan afwijken ten gevolge van rampen waarbij veel stofdeeltjes hoog in de atmosfeer terechtkomen, zoals bij de inslag van een grote meteoroïde (met minstens één afmeting groter dan 15 km) of van een komeet, een kernoorlog, grote vulkanische activiteit.

3. Als de globale gemiddelde temperatuur de laatste 150 jaren opgelopen is met 0.8° C, dan loopt dat parallel met de mate van ontbossing. De vegetatie (de bodembedekking, het bladerdak met zijn verdamping) is een parameter die mede de temperatuur bepaalt. De oplossing van het global warming probleen zit hem in het wereldwijd aanplanten van bossen. Dat de opwarming nog relatief gering is, is begrijpelijk. De oceanen die 71 % van het aardoppervlak innemen, zijn voor het grootste deel van de verdamping verantwoordelijk..

4. Stel dat er jaarlijks 50 miljoen Chinese autorijders bijkomen, dan zul je daar allich wel wat van merken aan de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer maar niet aan de gemiddelde globale temperatuur. De gevolgen van het hogere CO2-gehalte zullen vrij snel tot uiting komen in een weelderige flora met als gevolg dat de CO2-hoeveelheid in de atmosfeer weer afneemt. Planten zitten trouwens verlegen om kooldioxide.

5. In de tachtiger jaren had je het probeem van de zure regen als gevolg van de verbranding van olie en steenkool. Hele bossen zouden afsterven en de zure regen zou grote schade gaan aanrichten aan gebouwen. Maar wie zou dat een zorg zijn? Het probleen ebte weg. De Duitse wouden zijn gezonder dan ooit.

Nu is het verbranden van fossiele brandstoffen verantwoordelijk voor een broeikaseffect en gaan we verdrinken.Dat brengt je uiteraard wel wakker.

6. In het Kyoto-protocol hebben de Japanners hun subtropische bebossing als argument aangevoerd om zo een lager reductiepercentage van kooldioxide te kunnen vastleggen.

7. Global warming is een politiek issue. Het gaat erom de bouw van kerncentrales zonder al te veel weerstand van de bevolking er door te kunnen drukken en op die manier minder afhankelijk te worden van aardolie. Kernfusie, de schone, veilige en onuitputtelijke vorm van thermonucleaire energie staat voor de energievoorziening nog nergens. Helaas!

8. Welke belangen zijn gemoeid met het opslaan van CO2 in de bodem? CO2 opslaan in de bodem, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Dat lijkt me ver gezocht, om nog maar niet te spreken van de kosten. Nou, ik sta paf.

9. Amerika weigert het Kyoto-protocol te bekrachtigen. Dat stemt toch tot nadenken, niet? President Bush wou zijn industrie niet op kosten jagen. Amerika, de natie met de grootste uitstoot van broeikasgassen maakt zich geen zorgen.
Smile ! You might live longer.

On the internet you almost can do everything that makes you happy.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.
Jan van de Velde
Moderator

1, Stel dat de temperatuur op aarde door de één of andere oorzaak oploopt (misschien door een toename van broeikasgassen). Doordat het dan warmer wordt, gaat er meer water verdampen wat zich zal uiten in meer wolkenvorming. Meer wolken betekent minder zonneschijn, dus afkoeling. Een hogere temperatuur betekent ook een exponentiële toename van water in de atmosfeer met als gevolg meer koude neerslag en meer afkoeling. Dus voor waterdamp geldt: “een sterke tegenkoppeling”.
"Koude neerslag en dus afkoeling": neerslag veroorzaakt globaal gezien geen afkoeling (alleen even dáár waar de bui op je kop valt). In de atmosfeer is water, in welke vorm ook, tevens een sterk broeikasgas. Qua in- en uitstraling, bewolking overdag betekent verhindering van instraling (en dus afkoeling), bewolking 's nachts betekent verhindering van uitstraling en dus opwarming. Waar het saldo van dit alles ligt is vooralsnog onbekend.
Als je het klimaat op aarde wilt beïnvloeden, dan kun je dat enkel doen door in te grijpen in de waterhuishouding, o.a. door het bladerdak onder handen te nemen. Door de ontbossing kan er per etmaal minder water verdampen hetgeen betekent, minder wolkenvorming, minder weerkaatsing van de zonne-energie, minder koude neerslag, dus opwarming.
Open water geeft een veel sterkere verdamping dan bos, en er is ook veel meer van.

2. De temperatuur op aarde kan enkel tijdelijk relatief veel gaan afwijken ten gevolge van rampen waarbij veel stofdeeltjes hoog in de atmosfeer terechtkomen, zoals bij de inslag van een grote meteoroïde (met minstens één afmeting groter dan 15 km) of van een komeet, een kernoorlog, grote vulkanische activiteit.
Als je bedoelt op korte termijn en voor korte tijd, ja.
3. Als de globale gemiddelde temperatuur de laatste 150 jaren opgelopen is met 0.8° C, dan loopt dat parallel met de mate van ontbossing.
In Denemarken is aangetoond dat het aantal ooievaarsnesten in een regio en het aantal geboorten aldaar parallel lopen. De twee zaken hangen uiteraard niet causaal samen. Net zomin als die ontbossing en temperatuurstijging. Tussen het begin van de jaartelling en de industriële revolutie is héél Europa grotendeels ontbost geraakt, zonder noemenswaardige temperatuureffecten.

4. Stel dat er jaarlijks 50 miljoen Chinese autorijders bijkomen, dan zul je daar allich wel wat van merken aan de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer maar niet aan de gemiddelde globale temperatuur. De gevolgen van het hogere CO2-gehalte zullen vrij snel tot uiting komen in een weelderige flora met als gevolg dat de CO2-hoeveelheid in de atmosfeer weer afneemt. Planten zitten trouwens verlegen om kooldioxide.
Dat verlegen zitten valt wel mee. Inmiddels is het CO2 gehalte al beduidend hoger dan voorheen. Dit betekent inderdaad dat er ook wat meer wordt vastgelegd, maar niet in de hoeveelheden waarin de CO2-hoeveelheid in de atmosfeer weer afneemt. Planten spelen daarin globaal sowieso een ondergeschikte rol, ook al omdat vastgelegde koolstof op zeer korte termijn ook weer grotendeels vrijkomt (afsterven, verrotting).
5. In de tachtiger jaren had je het probeem van de zure regen als gevolg van de verbranding van olie en steenkool. Hele bossen zouden afsterven en de zure regen zou grote schade gaan aanrichten aan gebouwen. Maar wie zou dat een zorg zijn? Het probleem ebde weg.
Dat probleem is niet zomaar weggeëbd. Er is reëel veel gedaan aan beperking van uitstoot van verzurende stoffen (ontzwaveling van brandstoffen, intensieve veeteelt en ammoniak) en dat heeft het gewenste effect gehad.
6. In het Kyoto-protocol hebben de Japanners hun subtropische bebossing als argument aangevoerd om zo een lager reductiepercentage van kooldioxide te kunnen vastleggen.
geen idee wat je hiermee wil zeggen
7. Global warming is een politiek issue. Het gaat erom de bouw van kerncentrales zonder al te veel weerstand van de bevolking er door te kunnen drukken en op die manier minder afhankelijk te worden van aardolie. Kernfusie, de schone, veilige en onuitputtelijke vorm van thermonucleaire energie staat voor de energievoorziening nog nergens. Helaas!
Alles is politiek als puntje bij paaltje komt. Heb je trouwens enige onderbouwing voor dat verhaal van het "doordrukken" of blijft het bij het zoveelste complottheorietje? Dan nog, is de bouw van kerncentrales om minder afhankelijk te worden van aardolie op zich een slechte zaak? Dus, waar zit het complot überhaupt??
8. Welke belangen zijn gemoeid met het opslaan van CO2 in de bodem?
Och, de politiek maakt nou eenmaal afspraken, en als wij dan weigeren minder te gaan verstoken is zoiets een oplossing om toch aan zo'n protocol te kunnen voldoen.
CO2 opslaan in de bodem, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Dat lijkt me ver gezocht, om nog maar niet te spreken van de kosten. Nou, ik sta paf.
Technisch heel goed mogelijk, en ja, dat kost wat. Geen idee waarom je paf staat
9. Amerika weigert het Kyoto-protocol te bekrachtigen. Dat stemt toch tot nadenken, niet?
Wil je hiermee zeggen dat de USA de wijsheid in pacht hebben?
President Bush wou zijn industrie niet op kosten jagen. Amerika, de natie met de grootste uitstoot van broeikasgassen maakt zich geen zorgen.
Oh jawel hoor. Maar Amerikanen zijn altijd nog heel goede kortetermijndenkers geweest. Nu de olieprijzen de pan uitrijzen en de Amerikanen aan de pomp ook meer moeten gaan betalen dan het schijntje dat het tot voor kort was worden ze ook wakker. Om onmiddelijk andere domme kortetermijnideeën uit te gaan werken (biofuels).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Lathander

Wikipedia schreef:Een broeikas is een structuur van glas en metaal die traditioneel kan worden aangetroffen in de tuinen van grote huizen.

De traditionele negentiende eeuwse broeikas was een grote kas die werd gebruikt voor het kweken van veeleisende en zeldzame planten of minder vaak voor vogels en zeldzame dieren, waarbij de planten en de dieren soms samenleefden
In deze broeikassen werdt het enorm warm, omdat de warmte simeplweg niet wegkon.

Het idee is dat er in de atmosfeer gassen gaan drijven die een laag vormen waar de warmte niet uitkan.

De warmte komt binnen, maar kan nooit weg. Je voorbeeld met de regen is slechts van korte duur.

Warmte is atomen die meer opgewonden zijn door energie en dus meer bewegen en meer botsingen maken met de huid. dat is de emotie van warmte. Uiteindelijk wordt er naar een evenwicht gestreefd. Als er koele regen komt, zal de temperatuur een beetje dalen, maar niet tot de temperatuur die we zouden willen.

Ook is regen niet altijd koud. Deze zomer hebben veel mensen waarschijnlijk reeds kunnen ervaren dat alhoewel het regent, het buiten best nog warm was. Dus geen afkoeling
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Feetje

Alles is politiek als puntje bij paaltje komt. Heb je trouwens enige onderbouwing voor dat verhaal van het "doordrukken" of blijft het bij het zoveelste complottheorietje? Dan nog, is de bouw van kerncentrales om minder afhankelijk te worden van aardolie op zich een slechte zaak? Dus, waar zit het complot überhaupt??
Minder afhankelijk worden van aardolie is zeker geen slechte zaak maar de bouw van nieuwe kerncentrales zal zeker heftig protest uitlokken en global warming in de besluitvorming zal dat protest in ruime mate afzwakken.

Mijn voorkeur gaat uit naar kernfusiereactors.

Wat mij betreft mag alles werken op elektriciteit. Elektrische energie is energie in zijn handigste vorm. Via drie draadjes kun je in principe onafgebroken, zeg maar 16 kWh geleverd krijgen. “Tanken” via een snoertje, niks mis mee.

In de media wordt steeds vaker de link gelegd naar kernenergiecentrales, als politici en wetenschappers het hebben over de milieuproblematiek. Ook premier Balkenende heeft gezegd de bouw van nieuwe kerncentrales niet uit te sluiten. En je weet ook, om het vermogen van één fusiereactor uit de wind te halen, dat er zo’n 2500 molens voor de kust voor nodig zijn.

In beginsel hebben ze gelijk, maar het dan toch maar niet via kernsplijting doen.

You don't have to understand the Universe to put an article on Wetenschapsforum.
Jan van de Velde
Moderator

Minder afhankelijk worden van aardolie is zeker geen slechte zaak maar de bouw van nieuwe kerncentrales zal zeker heftig protest uitlokken en global warming in de besluitvorming zal dat protest in ruime mate afzwakken.
Laten we zeggen dat er tijdens de brede maatschappelijke discussie in de tachtiger jaren een wat onderbelichte factor was die inmiddels wél aandacht krijgt. Echte aandacht verwacht ik overigens pas als de elektriciteitsprijs verdubbelt. Geld rekent altijd makkelijker dan milieufactoren.
De mijne ook. Maar die zijn nog (te?) ver weg.

Ofwel, vooralsnog is niemand bezig met iets "door te drukken". De algemene houding is nog steeds zeer afwachtend. Gezien de lange bouwtijd van die dingen m.i. onverstandig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Marko

Feetje schreef:Minder afhankelijk worden van aardolie is zeker geen slechte zaak maar de bouw van nieuwe kerncentrales zal zeker heftig protest uitlokken en global warming in de besluitvorming zal dat protest in ruime mate afzwakken.

Als die zouden bestaan, werkend dan wel te verstaan, zou mijn voorkeur daar ook naar uitgaan.
Wat mij betreft mag alles werken op elektriciteit. Elektrische energie is energie in zijn handigste vorm. Via drie draadjes kun je in principe onafgebroken, zeg maar 16 kWh geleverd krijgen.

kWh is een maat voor energie. Ik neem aan dat je kW bedoelt: 230 V en dan zo'n 8A. Dat is leuk, maar het is niet praktisch om daar een auto op te laten rijden. Dan sta je net zo lang aan de pomp als dat je aan het rijden bent.
"Tanken" via een snoertje, niks mis mee.
Wel als het te lang duurt.

En je weet ook, om het vermogen van één fusiereactor uit de wind te halen, dat er zo'n 2500 molens voor de kust voor nodig zijn.
Liever 2500 windmolens die werken dan 1 fusiereactor waar we nog minstens 25 jaar op moeten wachten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Feetje

Wat mij betreft mag alles werken op elektriciteit. Elektrische energie is energie in zijn handigste vorm. Via drie draadjes kun je in principe onafgebroken, zeg maar 16 kWh geleverd krijgen.
kWh is een maat voor energie. Ik neem aan dat je kW bedoelt: 230 V en dan zo'n 8A. Dat is leuk, maar het is niet praktisch om daar een auto op te laten rijden. Dan sta je net zo lang aan de pomp als dat je aan het rijden bent.
Het gaat mij hier om een driefasennet 230V/400V dat een stroom kan leveren van 25 A, wat neerkomt op een vermogen P = 3^0.5 . 400 . 24 of 16.6 kW. De beperking tot 24 A komt door de sectie van de draden (4 mm²).

Energie is het product, vermogen met “tijd” (eenheid kWh).

Feetje

In de media wordt steeds vaker de link gelegd naar kernenergiecentrales, als politici en wetenschappers het hebben over de milieuproblematiek. Ook premier Balkenende heeft gezegd de bouw van nieuwe kerncentrales niet uit te sluiten.
Voor de volledigheid wou ik uit de krant “USA TODAY” van woensdag 6 augustus (frontpag. en pag. 5) het volgende toevoegen.

“McCain: Try nuclear energy.

Republican candidate wants to see 45 nuclear plants built by 2030”.

“McCain, Obama promote nucear energy plans.

McCain ... saying his plan to build 45 new nuclear plants by 2030 would help reduce U.S. dependence on foreign oil

and cut greenhouse gases that contribute to global warming.”

Momenteel zijn er in de VS 104 commerciële reactors die 19 % van de nationale elektriciteit produceren.

Marko

Het gaat mij hier om een driefasennet 230V/400V dat een stroom kan leveren van 25 A, wat neerkomt op een vermogen P = 3^0.5 . 400 . 24 of 16.6 kW. De beperking tot 24 A komt door de sectie van de draden (4 mm²).
Met 16 kW opladen schiet natuurlijk niet echt op. Hoewel je in stadsverkeer niet echt veel vermogen nodig hebt is gemiddeld 8kW toch zeker nodig. Betekent dus dat je voor ieder ritje van een half uur een kwartier aan het tanken bent.
Energie is het product, vermogen met "tijd" (eenheid kWh).
Dat zei ik toch?
Hans Erren

Liever 2500 windmolens die werken dan 1 fusiereactor waar we nog minstens 25 jaar op moeten wachten.

en waar ga je die windmolens neerzetten dan?

Alle 1826 geinstalleerde windmolens in Nederland (Totaal opgesteld vermogen 1559 MW) produceerden in 2006 (laatste cijfers van CBS) bij elkaar 2 734 000 MWh electriciteit. De kleine kerncentrale van Borsele (vermogen 510 MW) produceerde in zijn eentje 3 469 339 MWh.
Don't just talk, show your work.
Marko

Er zijn nog grote stukken lege zee, lege nog te ontpolderen binnenmeren, kustlijn, noem maar op. Daar passen echt nog wel 2500 windmolens.

De kerncentrale in Borssele is geen fusiereactor. Een gewone kerncentrale erbij vind ik ook prima hoor, maar daar ging het in dit verband niet om.
Feetje

Via drie draadjes kun je in principe onafgebroken, zeg maar 16 kWh geleverd krijgen.

kWh is een maat voor energie. Ik neem aan dat je kW bedoelt

Is een foutje, sorry. Zoals je zei: kWh moet zijn kW.

Feetje

“Tanken” via een snoertje, niks mis mee.
Wel als het te lang duurt.
Een auto staat voor het grootste deel van de tijd stil. Stel dat je hem 300 dagen van het jaar gebruikt en dat je in die 300 dagen 30.000 km aflegt aan een gemiddelde snelheid van 60 km per uur. In dat geval is de auto maar 7 % van de tijd in bedrijf. Tijdens 93 % kan er geladen worden.

Ja, en op de autosnelweg dan maar “Twee uur rijden, uurtje rust”.

Ik denk aan het comfort van een elektrisch voertuig: geruisloos, eenvoudige eletromotor(en), zeer gering onderhoud, hoog motorrendement, niet meer schakelen, hoog koppel bij elke snelheid, geen uitstoot van schadelijke stoffen.

Marko

Een auto staat voor het grootste deel van de tijd stil. Stel dat je hem 300 dagen van het jaar gebruikt en dat je in die 300 dagen 30.000 km aflegt aan een gemiddelde snelheid van 60 km per uur.

Dat is een onrealistische aanname. Bij zulke gemiddelde snelheden en afstanden hebben we het over een groot aandeel snelwegverkeer, en 8 kW gaat je dan niet vooruit helpen
In dat geval is de auto maar 7 % van de tijd in bedrijf. Tijdens 93 % kan er geladen worden.
Mits je daar laadpunten hebt, natuurlijk.
Ja, en op de autosnelweg dan maar "Twee uur rijden, uurtje rust".
Laat dat "snel" dan maar weg :-)
Ik denk aan het comfort van een elektrisch voertuig: geruisloos, eenvoudige eletromotor(en), zeer gering onderhoud, hoog motorrendement, niet meer schakelen, hoog koppel bij elke snelheid, geen uitstoot van schadelijke stoffen.
De voordelen zijn evident, maar wil een electrische auto levensvatbaar worden dan vraag dat toch flinke aanpassingen aan de infrastructuur.
Pjot

Waarom leiden discussies over global warming en zo steeds weer naar die elektrische auto's? Alsof dit de oplossing zou zijn voor alle problemen.

Een wijs man heeft ooit eens gezegd: "de meest snelle manier om van de voorraden olie af te komen is deze te gebruiken in motorvoertuigen". Vertel mij eerst eens waarom er zo massaal gereisd moet worden?

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”