Tommy the cat
Artikelen: 0

Programma: interactive physics

Beste mensen,

Nog altijd heb ik 't programma Interactive Physics op m'n pc staan. Nu wil ik er iets in simuleren zodat ik een idee heb van wat er gaat gebeuren (zodat ik e.e.a. niet daadwerkelijk hoef te bouwen).

Daarvoor moet ik een object op verschillende punten verschillende massa's of dichtheden meegeven. Maar is dat uberhaupt mogelijk?

Maw, kun je een object een bepaalde gewichtsverdeling meegeven of ligt het zwaartepunt altijd in het midden?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Programma: interactive physics

IP gaat uit van homogene objecten. Wil je een object met dat zwaartepunt niet 'in het midden' , dan kun je wél op je object een ander object vastmaken, zó dat het geheel zich gedraagt als één object met een zwaartepunt 'uit eht midden'.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tommy the cat

IP gaat uit van homogene objecten. Wil je een object met dat zwaartepunt niet 'in het midden' , dan kun je wél op je object een ander object vastmaken, zó dat het geheel zich gedraagt als één object met een zwaartepunt 'uit eht midden'.
Akkoord. Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht. Aangezien ik echter met cirkels moet werken die in het middenpunt aan een touw bevestigd zijn en ook over objecten heen moeten kunnen rollen weet ik nog niet hoe ik dát moet gaan oplossen :D . Bovendien hoeft het zwaartepunt niet direct uit het midden te gaan, maar wil ik juist de gewichtsverdeling bijvoorbeeld van buiten naar binnen laten verschillen.

Maar wetende dat wat ik in gedachten had niet kan bespaart me al redelijk wat zoekwerk naar instellingen die er niet zijn :P . Dank dus.
Jan van de Velde
Moderator

Ik zie ook geen kans om nette ringen te maken.

Is het een optie om een massaloos cirkelobject te maken, en daarop symmetrisch een paar zeer kleine zware objecten te bevestigen?

Als die voor je touw in de weg zitten, het moet m.i. mogelijk zijn om je kleine objecten áchter het grotere object te krijgen, en je touw bijvoorbeeld ervoor.

Als je precies kunt vertellen wat je probeert te bereiken (liefst mt schets) wil ik met plezier trachten mee te knosselen.

Trouwens al eens met Phun geprobeerd? Ik weet niet of het allemaal zo 100 % fysisch verantwoord in elkaar zit beweerd wordt dat er nogal wat steekjes vallen), maar daar kun je de schitterendste apparaten mee bouwen, veel makkelijker dan in IP.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tommy the cat

Jan, ik zat net op de wc even rustig na te denken en ik kwam op precies hetzelfde idee: objecten op de cirkel plaatsen. Wat betreft de schets stuur ik je even een PM :D .

Edit:

Phun zal ik ook eens naar kijken, als ik 'r hier niet uit kom.

Terug naar “Klassieke mechanica”