Kennelijk ben je ervan overtuigd dat je global warming niet kunt tegengaan door minder fossiele brandstoffen te gebruiken, dat je die besparing niet kunt bereiken met elektrische auto's, of dat het daarvoor niet van belang is hoe ze eruit zien en wat voor accu's ze hebben. Ik vraag me sterk af waar je die overtuigingen op baseert.
Die overtuiging is gebaseert op de volgende gedachtengang:
Stel dat we het hele wagenpark in de wereld (ca 600 miljoen eenheden) (zoveel? -ja zoveel...) over 5 jaar hebben vervangen door electrische auto's.
Waar zijn dan de huidige auto's gebleven? Zijn ze allemaal omgesmolten of zijn ze naar afrika verscheept (blijven energie verbruiken). Net zoals met onze oude koelkasten is gebeurd?
Ander voorbeeld (niet van mij): Een doorsnee gezin bespaart door het vervangen van de gewone lampen door spaarlampen zeg 200 euro per jaar en bereikt hiermee een lagere kooldioxide-uitstoot. Hoera!
Is er nu sprake van milieuwinst?
Helaas, het antwoord is nee, want die 200 euro word gewoon ergens anders aan uitgegeven. Er worden diensten of produkten voor gekocht en daarbij is altijd sprake van energieverbruik. Zet het op de spaarbank en deze geeft het direkt door aan iemand anders die er wel iets van wil aanschaffen. Uitgeven=bijdragen aan global warming.
Om weer effe gechargeerd uit de hoek te komen: De oplossing voor al jullie (OK: onze) problemen met global warming: Verminder de hoeveelheid geld in omloop. Geef geen geld uit aan energiebesparende projecten maar verbrand het geld. Verscheur het zodra je het ontvangt. Dan is namelijk niet de vraag of je een elektrische auto zal kopen of een benzine-model, je koopt dan helemaal niks.
Bedenk wel: de crisis-jaren (jaren '30) van de vorige eeuw waren een economische ramp. Maar een zegen voor het milieu!
Nou jullie weer.