We gaan een beetje offtopic maar wat ik bedoel is het volgende: Ik vind dat ideeen, concepten, gedachten, verhalen, wetten, procedures, kennis, standaarden, normen, etc geen zaken zijn die men kan bezitten. Men kan een boek (atomen) bezitten maar niet de tekst, men kan eigenaar zijn van een boek (de materie) maar niet de tekst.
Dit heeft niet veel te maken met de markteconomie. Tegenwoordig beschouwen we mensen ook niet langer als eigendom, was het afschaffen van slavenij slecht voor de markteconomie? Moest men deze daarvoor overboord zetten? Nee. Men herdefinieerde slechts de categorie van zaken die men kon bezitten en verhandelen.
Men kan eigenaar zijn van een fakkel, men kan fakkels verkopen, men kan fakkels stelen. Maar men kan geen eigenaar zijn van vuur, ook kan men vuur niet los verkopen, men kan vuur niet stelen. Men kan vuur delen zonder dat men zelf minder heeft en door te delen neemt het licht voor iedereen toe.
Voor mijn gevoel zijn auteursrechten en patenten even onzinnig als het idee dan vuur iemands eigendom of bezit zou kunnen zijn. Dat men vuur zou kunnen verhandelen? Of een recht op vuur (licentie)? Of zelfs vuur zou kunnen "stelen": Zonder toestemming van de eigenaar de eigen fakkel ontsteken aan iemand anders vuur?