Even een noot terzijde: Bobby, je gebruikt steeds "abject", maar ik vind dat wel een erg heftige term. Abject betekent namelijk dat je iets volstrekt verachtelijk vind, en dat vind ik niet passend. Ik had het even identiek als tegenargument gebruikt in de hoop dat je dit zou inzien, maar blijkbaar is dat niet gelukt. Ik vind het niet passend om een dergelijke zware woorden te gebruiken, dat komt de inhoudelijke discussie niet ten goede.
Ik gebruikte Google define. Grappig dat de mijn toevoeging "volstrekt" ook door Van Dale gebruikt wordt.bobbyjong schreef:Het betekent in de van Dale het volgende:
ab·ject (bijvoeglijk naamwoord; abjecter, abjectst)
1 volstrekt verachtelijk, verwerpelijk
zoals je ziet, abject is zo volstrekt verachtelijk nog niet als je er de tweede definitie, verwerpelijk achter zet, jammer en misschien wat subjectief dat je die tweede definitie weglaat?
Hoe dan ook: in mijn ogen (subjectief, inderdaad) is abject een veel zwaardere classificatie dan verwerpelijk. Verwerpelijk geeft aan dat het tegen je principes ingaat, abject gaat een gradatie zwaarder: het gaat niet alleen tegen je principes in, maar je vind het ook nog eens laag bij de gronds, een schande, je verfoeit het.
Maar goed, ik ben geen taalkundige. Ik kan het dus ook bij het verkeerde eind hebben. Laat de taalkundigen dus maar oordelen.