Je bedoelt toch niet dat er iemand bang was dat die kettingreactie door zou kunnen gaan met het zand uit New Mexico??
Oppenheimer had zeker zijn twijfels, maar toegegeven, dat kon ook zijn omdat hij de gevolgen wist die het zou hebben wanneer het experiment als wapen zou worden ingezet.
Men had voldoende kennis om met alle vertrouwen te berekenen hoever dat zou kunnen gaan: nergens namelijk.
Over wat ik heb kunnen vinden was men daar toch niet zo zeker van. Ook voor hen waren er nog onbekende factoren. Daarom experimenteren maar voor de Vrede en het Vaderland. In dit geval moest men wel het risico nemen. Dat is wat anders dan nu.
kennis doe je nou eenmaal niet op door alleen aan je sik te peuteren.
Nikola Tesla zou je de hand hebben geschut, maar hij zou je wel waarschuwen om niet zomaar onbekende krachten op te roepen zonder vooraf een grondige wiskundige EN filosofische theorie te hebben opgesteld waarvan eenvoudiger experimenten reeds de waarschijnlijke juistheid hebben kunnen aantonen.
Nu hebben ze in CERN een mooie wiskundige theorie, inderdaad Hawking, Einstein, maar waar is het filosofische denken? Wanneer een alomvattende theorie zou bestaan, dan moet deze ook de Waarnemer, of zweveriger bewustzijn en creativiteit omvatten. Hier ontbreekt het aan, met alle gevaren van dien. De vroege wetenschappers, Newton en Leonardo da Vinci bijvoorbeeld, waren niet alleen wiskundige wetenschappers, zij waren ook filosofen en kunstenaars.
Geweldige complottheorie. Wel graag een klein beetje hard, of minstens plausibel, maken.
Ik weet dat ik een beetje gek ben van Tesla, maar probeer eens zijn theorie van de dynamische zwaartekracht uit de Amerikaanse archieven te krijgen. Dat zal je ivm de nationale veiligheid niet lukken. Je hebt meer kans om atoombom-gegevens te krijgen dan iets van Tesla's theorie. Overigens hebben Einstein en Tesla wel degelijk discussies met elkaar gehad. De keuze is op Einstein's ideeen gevallen, was veiliger. Het is mogelijk dat Einstein een deel van Tesla's ideeen heeft 'overgenomen', hetgeen ik inmiddels meer waarschijnlijker acht.
Gezien het feit dat een alomvattende theorie fantastische mogelijkheden geeft, dus ook aan de wapenindustrie, en het feit dat een dergelijke theorie nog achter slot en grendel zit, vermoed ik dat er zo'n theorie is. Die geef je niet zomaar weg. Ik heb inmiddels al een aardig deel kunnen reconstrueren, maar de simpelheid ervan zou een 'echte' wetenschapper slechts flauw doen glimlachen, waarna deze zich weer in zijn wiskunde verdiept zonder een enkele voorstelling van wat de wiskunde hem vertelt en laat zien. Nu zul je misschien willen weten wat die theorie inhoud, maar dat valt onder andere topics. Maar ik zal je kort iets vertellen: In den Beginne was er NIETS. En daar heb je het al, op zoek naar Oorzaak en Gevolg. TIJD, dus. Er is geen TIJD. Er is NIETS, stilstand, geen energie. Energie=tijd. Dat betekent al dat je een model moet opstellen waarin geen TIJD voorkomt, of een model dat ALLE TIJD inhoudt. Beter nog een model dat beide versies combineert. Dat kan eenvoudig met een hyperbol. Tijdruimte. Daarin ervaar je alleen tijd als je er als waarnemer doorheen beweegt of valt. E=MC², een versnellingsformule.
Het betekent bijvoorbeeld dat zowel de Oerknal als het Einde (een gigantische koude en absolute lege ruimte), NU
tegelijktijd gaande zijn. Tot zover.
Misschien vertel ik er elders nog wat meer over. Filosofeer eens over het NIETS en hoe je een druppel water zich kan laten onderscheiden van de rest van de oceaan waarin die druppel zich bevindt.
Ik heb al vaker ervaren dat 'echte' wetenschappers heel bang zijn dat er met veel bombarie een of andere theorie aan hun opgedrongen wordt, waardoor al hun prachtige theorieen overboord gegooid moeten worden. Die angst is in dit geval ongegrond. De huidige stringtheorien beginnen namelijk erg op Tesla's ideeen te lijken. Mogelijk dat Tesla's ideeen eerder een aanvulling zijn, of zelfs completering en vereenvoudiging, dan een geheel nieuw wild idee. Als wetenschapper zou ik zeker alles beluisteren, trachten te begrijpen en zo mogelijk in te passen om achter de waarheid te komen.
Maar ja, ik ben geen wetenschapper, slechts amateuronderzoeker met interesse voor antieke wetenschap.
Ja het is, en ja, het was.
Helaas wordt dat wel zo gezien, wiskundige wetenschap zonder de echt grote vragen durven te stellen. Die vallen onder religie. Maar ja, wat nu als religie een oude wetenschap bevat en als de wetenschap stuit op verschijnselen die onder religie horen te vallen? Dat laatste is misschien wel de interessantse mogelijkheid van het komende experiment...
Dan zul je er toch verrekte dicht bij moeten staan. Ik vermoed zelfs er middenin. Dan nog vraag ik me af of je er iets van zou horen.
Zolang het benodigde vaccuum gehandhaaft blijft, zul je er inderdaad niets van horen. Ik bedoelde het ook meer figuurlijk.