Super Fly
Artikelen: 0

Einstein en zwaartekracht

Hallo,

ALs 6e jaarsstudente moet ik een GIP maken. Deze handelt over raketten en ontsnappen aan de zwaartekracht. Hierbij heb ik 2 vragen.

1) Hoe kun je volgens Einstein zijn relativiteitstheorie uitleggen dat de maan rond de aarde blijft circelen?

2) Waarom wordt als afstand naar het "oneindig vrije" de straal van de aarde gekozen om de ontsnappingssnelheid te bepalen?

Bedankt
Hallo1979

Re: Einstein en zwaartekracht

Op zich is Newton genoeg om ontsnappingssnelheid te bepalen.

en je begint vanaf de straal van de aarde omdat daar de raket staat. Niet in het midden van de aarde!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
peterdevis

1) Hoe kun je volgens Einstein zijn relativiteitstheorie uitleggen dat de maan rond de aarde blijft circelen?

In principe zijn ook hier de wetten van Newton voldoende nauwkeurig om dit te verklaren.

In de algemene relativiteitstheorie wordt het als volgt verklaard:

De ruimtetijd wordt door de aanwezigheid van massa (energie) gekromd.

Een massa in vrije val (in dit geval de maan) volgt een geodetische baan in de ruimtetijd. De ruimtetijd rond de aarde is dus zodanig gekromd dat de maan een circelvormige (bij benadering) beweging rond de aarde uitvoerd.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Super Fly

Dit is niet echt het probleem,

Ik moet weten hoe je kunt verklaren met de realtiviteitstheorie dat de maan rond de aarde blijft cirkelen, het verklaren met Newton alleen kan ik ook, dit is echter niet genoeg.

De ontsnappingssnelheid dan, de straal van de aarde wordt genomen als afstand vanop het aardoppervlak.

Als je neemt dat de totale energie op het moment van de lancering (1) en het moment dat de raket het oneindig vrije (2) bereikt, gelijk moet zijn kom je als vergelijking uit:

v² = 2 . g . s

waarin s de afgelegde weg is, als je dan als ontsnappingsnelheid 11.2 km/ s is. Waarom wordt moet de afgelgde weg hier gelijk zijn aan de straal van de aarde????

De zwaartekracht op die afstand van het oppervlak is toch nog steeds een vierde van de zwaartekracht op aarde, dus kun je dat niet oneindig vrij noemen.

Terug naar “Ruimtefysica”