Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: [elektriciteit] Waar gaat de stroom uiteindelijk naartoe?

Dat noteer je gewoon niet. :D is bij mijn weten geen enkele behoefte aan in de elektrotechniek.

Iets als:
Er loopt energie van de batterij naar een aangesloten verbruiker.
is voldoende en duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
EvilBro

hoe of wat is deze energie en hoe noteer je dat.
Wordt meestal gespecificeerd als vermogen (opgenomen danwel geleverd).
JoulzEneco

Hoi Klazon,

Ik heb van het begin tot het eind in dit topic je posts bekeken, en de manier waarop je de netten en de functie van de aarde beschrijft is 100% correct.

Echter, het klopt inderdaad dat in bepaalde gebieden er geen aarde word geleverd bij de huizen vanaf het Transformator station.

Het zogenaamde TT-stelsel laat ook zien dat enkel alleen het sterpunt van de Trafo geaard word, en vervolgens word de aarde van de klant voorzien d.m.v. een aardelektrode, om het net zo sterk mogelijk van aarde te laten voorzien worden verder ook alle laagspanningskasten en laagspanningsrekken geaard en gekoppeld aan de NUL.

Ik ben werkzaam bij Infra bedrijf Joulz en werkende in het Rotterdamse gebied, hier hebben wij zo'n TT-stelsel, in onze distributiekabels en aansluitkabels zit vaak zelfs geen aarde megeleverd, en als die er wel is, dan word de aarde weggeknipt. De loodmantel van de oude GPLK kabels kan dus ook niet geaard worden, het is dus ook belangrijk om de loodmantels eerst te meten ten opzichte van de nul of 'echte aarde', omdat hij onder spanning kan staan.

Mvg,
JoulzEneco

Overigens, het Rotterdamse net wat ik hierboven net beschreef is een vermaasd net, dus mocht er ergens een sterpunt-aarding te vervallen komen, dan zal een andere voedingsbron dit gewoon overeind houden, aangezien alle transformatoren synchroon lopen aan elkaar.
chrbakker

bats schreef:Goed om maar bij het begin te beginnen. In een elektriciteitscentrale wordt bijv. afval verbrandt, de warmte die vrijkomt wordt gebruikt om water in stoom te doen veranderen. Die stoom drijft een turbine aan, die vervolgens elektriciteit opwekt. Dat wordt getransformeerd naar hoogspanning en via hoogspanningsleidingen getransporteert naar onderstations die het omlaag transformeren, vervolgens gaat het naar transformatorhuisjes die het verder omlaag transformeren. En zo vindt de elektriciteit z'n weg naar de meterkast in (bijv) een woning. Via de meterkast komt de elektriciteit binnen, gaat via de hoofdzekering (+/- 25 tot 35 A) naar de groepenkast (meestal 4 groepen van 16A, soms 20A of 10A, maar meestal is het 16A), daarna gaat het naar het stopcontact, en via het stopcontact vindt het z'n weg naar bijv. een lamp van 100W. Dit is zo ongeveer hoe de stroom z'n weg vindt van de centrale naar het stopcontact.

Deze lamp verbruikt 100W aan stroom, dus 100W= 100J/s. en 100W betekent dat er ongeveer 0,43A (bij 230V) aan stroom op de gloeidraad van de lamp staat, die daardoor verhit wordt en licht en warmte gaat stralen. Goed nu staat er aan de ene kant van de gloeispiraal van de lamp een spanning van 230V, dus de fase en aan de andere kant staat dus (bijna) 0V, de 0. Maar de stroom staat zowel op de fase als de 0, 0,43A. Dus het aantal Amperes is (ongeveer) hetzelfde, alleen de spanning is van 230V naar 0V gegaan. Nu vraag ik mij af waar gaat de 0 helemaal naar toe? Dus de 0 zal wel weer naar de meterkast gaan, maar hoe gaat het verder? Loopt de 0 uiteindelijk weer helemaal terug naar de centrale?

En dan de aarde, de randaarde is verbonden met de aarde die ook naar de meterkast gaat, vervolgens loopt er een kabel onder de meterkast de grond in, althans dat is bij mij wel zo. Mijn vraag is hoe diep loopt die kabel zo ongeveer de grond in gemiddeld?
In het elektriciteitsnet is er altijd sprake van een kringloop. De electronenstromen komen altijd weer terug bij de bron. Ofwel via de nulleider of bij 380 Volt via een van de fasen. Want de fasen zijn nooit gelijktijdig max. 380 V. De fasen worden steeds na 120 graden maximaal + 380 V en dan weer 0 V tot - 380 V . Bij een aardsluiting gaat de weg via de aarde terug naar de bron. Dat kan door dat de nulleider in het trafo station aan aarde ligt.

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”