Elmo
Artikelen: 0

Re: Neutrino's in de ruimte

Het feit dat ze dwars door je heen gaan, geeft al aan dat ze totaal geen rol spelen. Wat ons betreft hadden ze er net zo goed niet kunnen zijn.

Een voorbeeldje van hoe zwak hun interactie met materie is: je hebt een plaat lood van 1.000.000.000.000.000.000 meter dikte nodig om 50 % kans te hebben dat het neutrino ermee een reactie aangaat! :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...
Cycloon

Jah das best veel :shock:
gemertp

Om neutrino's te detecteren is er een tank met heel veel zwaar water erin, diep in de grond en goed afgeschermd van andere invloeden.

Nu we het er toch over hebben, wat zijn ze specifiek eigenlijk? Ik weet dat ze electrisch neutraal zijn en een of geen of een hele kleine massa hebben, maar waaruit ontstaan ze precies?
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
T-reg

"De beroemde natuurkundige Wolfgang Pauli introduceerde het neutrino in 1931 als noodoplossing voor de energiecrisis in het bèta-verval. In dit proces vervalt een instabiele kern naar een dochterkern. Daarbij wordt een elektron (bètadeeltje) uitgezonden. Als bij een verval twee deeltjes ontstaan dochterkern en elektron - dan zouden deze volgens de wetten van energie- en impulsbehoud elk met een specifieke energie in tegengestelde richting moeten bewegen. Maar uit metingen bleek dat de elektronen in het bètaverval een breed energiespectrum hebben. Hierbij klopte de wet van energiebehoud niet meer. (Wet van energie behoud houdt in dat energie nooit kan verdwijnen)

Door deze wet toch nog te laten kloppen voerde hij een onzichtbaar deeltje in dat de beschikbare energie met het elektron deelde. Dit deeltje noemde hij neutrino. Het was een klein pakketje energie zonder elektrisch lading of massa. Neutrino's zijn zo klein dat ze dwars door materie heen gaan. Zij worden door allerlei processen in het heelal gevormd, o.a. door de zon en sterren. Door middel van neutrino's is het mogelijk om andere processen in het heelal te bestuderen en te verklaren."

http://anw.hml.nl/Werkstukken/Dorinda20Han...s/neutrino.html
You can't predict a fool's behaviour
Elmo

Leuke toevoeging: dit postulaat van het neutrino wou er bij een hoop wetenschappers niet in. Als beroemste was er bijvoorbeeld Niels Bohr (nobelprijs al in zijn zak!): hij suggereerde om de wetten van behoud van energie en impuls maar op te geven. Elke gelegenheid die hij kreeg (athans een paar jaar lang) maakte hij het neutrino van Pauli en Fermi belachelijk. Uiteindelijk draaide hij bij, maar het was een tijd lang een enorme strijd van oud tegen nieuw: behoud van energie opgeven tegen invoeren van "spookdeeltjes".
Never underestimate the predictability of stupidity...
Bert

Leuke toevoeging: dit postulaat van het neutrino wou er bij een hoop wetenschappers niet in. Als beroemste was er bijvoorbeeld Niels Bohr (nobelprijs al in zijn zak!): hij suggereerde om de wetten van behoud van energie en impuls maar op te geven. Elke gelegenheid die hij kreeg (athans een paar jaar lang) maakte hij het neutrino van Pauli en Fermi belachelijk. Uiteindelijk draaide hij bij, maar het was een tijd lang een enorme strijd van oud tegen nieuw: behoud van energie opgeven tegen invoeren van "spookdeeltjes".

Het lijkt mij dat het opgeven van de wet van behoud van energie veel revolutionairder is dan het postuleren van nieuwe deeltjes. Het postuleren van "spoodeeltjes" is een behoudende aanpak (en met zo'n voorzichtige aanpak is niets mis zoals maar wil blijkt).
Anonymous

Hoe weet men dan dat er zulke kleine deeltjes bestaan ?
Anonymous

Als ik het goed heb begrepen, dan gaan bovenstaande artikelen over methodes om dergelijke deeltjes te detecteren. Maar hoe wist men in eerste instantie van het bestaan van dergelijke deeltjes ?
Anonymous

waar bestaan neutrino's uit?
Rogier

...vliegen die deeltjes dan ook constant door ons heen?
Ja. Hoeveel waren het er ook alweer per seconde?
Heel veel (ik weet het precieze getal ook niet meer), rond de miljoenen per seconde door een oppervlak ter grootte van je hand.
Nog meer zelfs: 100 miljard per seconde door een oppervlak ter grootte van je duimnagel! :shock: (bron)
waar bestaan neutrino's uit?
Uit neutrino's ;)

Een neutrino is een elementair deeltje.

Zie hier een overzicht van de elementaire deeltjes. Simpel gezegd is materie opgebouwd uit fermionen, waarvan 12 soorten bestaan, namelijk 6 quarks en 6 leptonen. Zoals je ziet zijn neutrino's leptonen. Er zijn 3 soorten: electron-, muon- en tau-neutrino's, ik geloof dat die neutrino's waarvan er constant miljarden door de aarde vliegen voornamelijk electron-neutrino's zijn, maar dat wee ik niet zeker?

Atomen zijn opgebouwd uit protonen, neutronen en electronen. Die electronen zijn elementaire deeltjes (zie schema), de protonen en neutronen zijn samengesteld, zij bestaan elk uit 3 quarks.

De String- of Snaar-theorie gaat nog een stap verder en stelt dat al die deeltjes kleine snaartjes zijn. Als snaartheorie je ding is, zou je je kunnen zeggen dat een neutrino, zoals ieder deeltje, een "trillend snaartje" is en de frequentie van de trilling bepaalt dat het zich als een neutrino manifesteert.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Vortex29

Er zijn 3 soorten: elektron-, muon- en tau-neutrino's, ik geloof dat die neutrino's waarvan er constant miljarden door de aarde vliegen voornamelijk elektron-neutrino's zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Ik dacht dat de drie soorten neutrino's voortdurend in elkaar over kunnen gaan. Een uitgezonden muon-neutrino kan even later bijvoorbeeld een tau-neutrino zijn. En dat we alleen het elektro-neutrino kunnen waarnemen, waardoor het aantal waargenomen elektro-neutrino's maar 1/3 deel is van het aantal elektro-neutrino's die de zon uitzend. Klopt dit wat ik op tv heb gezien?
Anonymous

ok ok het kleinste deeltje is dus een neutrino. Maar bestaan deze neutrino's ook nog ergens uit, ja uit neutrino's ;) ...... maar moet ik dit zien als een energie vorm ofzo? :shock: (srry als dit een heeele stomme vraag is).
Rogier

ok ok het kleinste deeltje is dus een neutrino. Maar bestaan deze neutrino's ook nog ergens uit, ja uit neutrino's   ;)  ...... maar moet ik dit zien als een energie vorm ofzo?   :shock:     (srry als dit een heeele stomme vraag is).
Een neutrino is één op zichzelfstaand deeltje, wat niet verder opgesplitst kan worden (zoals wel het geval is bij bijvoorbeeld protonen).

Je zou een deeltje kunnen zien als een vorm van energie ja, want alle materie vertegenwoordigt (of "is" in zekere zin) een bepaalde hoeveelheid energie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
minvestor

even vraagje tussendoor:

als een voorwerp geen massa heeft kan er dan wel een kracht op worden uitgeoefend?

dit zou anders een mogelijke oplossing geven.

Terug naar “Ruimtefysica”