Goed verhaal Adpruys! Ik ben dus een van die mensen die verwacht dat het 'wel eens een diepe' kan zijn.Adpruys schreef:Al is het me niet helemaal duidelijk wat Mechanieker opgelost wil zien door een zware recessie wil ik toch even brainstormen.
Die bekende grafiek van Hans Erren's bericht 8 laat een snelle daling zien kort na de tweede oliecrisis. Een belangrijke oorzaak van deze daling was een zware wereldwijde recessie die de vraag naar olie deed dalen. Een recessie die door het economisch beleid in diverse belangrijke landen destijds werd gestimuleerd.
De maatregelen op het gebied van ontginning, alternatieve energie en besparingen vergen tijd. Door een recessie daalt de vraag veel sneller. Het is de vraag of dit nu staat te gebeuren, nodig is of gewenst wordt door de boven ons gestelden. Trichet heeft een klein stapje in die richting genomen met het verhogen van de rente.
Een daling van de olieprijs is oa ook van belang om de inkomensoverdracht naar de olie-exporteurs te verminderen. Dit zal voor de machthebbers een belangrijk punt moeten zijn.
Olie is nu wat minder belangrijk als productiefactor in de economie dan in 1980 en bovendien gebeurt een loon-prijs spiraal nu, vanwege de geringere macht van de vakbonden, minder automatisch dan destijds waardoor energieprijsstijgingen niet (helemaal) doorberekend worden in de lonen en prijzen en zodoende minder inflatie teweegbrengen. Aan de andere kant is de economische invloed van de VS en Europa op de wereldeconomie nu geringer dan destijds waardoor de recessie die nodig zou zijn om de inflatie tgv stijgende olieprijzen te keren wel eens een diepe kan zijn. Anders heeft het te weinig effect.
E.e.a. zal afhangen van de snelheid van de beschikbaarheid van nieuwe olievelden, andere energiebronnen en energiebesparingen.
Ik heb met name geen vertrouwen in de realiseerbaarheid van de populaire oplossingsrichtingen (behalve energiebesparing wat sowieso essentieel moet zijn). Ik zie nog steeds immense geldverspilling aan irrelevante zaken vanwege gebrek aan visie. Ik zie niet hoe er ordelijk, zonder bloedvergieten en zonder hongersnood kan worden doorontwikkeld. Ik zie alleen dystopia a la Orwell, Kafka, en/of Huxley.
Als de beschaving bijziend was toen religie nog heerste, nu is ze blind geworden. Blind, kwetsbaar en zwaar bewapend.