Ruvu schreef:Ik zit met het volgende:
1) Mijn werkgever en het gemeentelijk Ingenieursbureau hebben een contract, waarin ondermeer staat dat ingehuurd personeel niet overgenomen mag worden, tot een periode van 6 maanden na uitdiensttreding (boete is 15.000 + 200 per dag, oftewel 40.000,-!).
.....
2) In mijn persoonlijke contract staat helemaal niets vermeld over enig concurrentiebeding, er worden geen clausules of boetes genoemd, zelfs geen referentie naar gemaakte afspraken tussen werkgever en klant.
3) Over de afspraak tussen mijn werkgever en het gemeentelijk Ingenieursbureau ben ik niet van te voren ingelicht, hier moest ik via via achterkomen.
4) Volgens mijn contract lijk ik dus, met inachtneming van de normale opzegtermijn, vrij om te gaan en staan waar ik zelf wil. Maar nu ik over wil stappen blijken er opeens obstakels te zijn buiten mijn contract om en lig ik zonder mijn weten gewoon aan de ketting....
5) Kan men dit juridisch maken, sta ik machteloos, of heb ik het recht te solliciteren waar ik wil?
Kan ik eisen dat ik ook een clausule in mijn contract krijg?
1) Dit is een geldig contract tussen jouw werkgever en gemeentelijk Ingenieursbureau, dat alleen indirect met jou te maken heeft. Uitzend kantoren worden vaak en met medeweten van beide partijen als selectiekantoor gebruikt.
Het voordeel voor de klant. Als de werknemer niet voldoet kunnen zij een ander krijgen zonder rompslomp.
Indien de werknemer wel voldoet en wil on vaste dienst komen bij de klant, verplicht de klant zich voor minstens een bepaalde tijd jouw diensten in te huren via het uitzendkantoor of via afkoop wat dan een bepaalde vergoeding is.
Op deze wijze werkt het uitzendkantoor als een soort selectiekantoor waar vergoeding tegenover staat.
Dit heeft dus niets te maken met wat jij wel of niet mag, maar wat je potentiële nieuwe werkgever mag.
2) Jij hebt inderdaad geen enkel recht in inzage in een dergelijk contract waar jij niets mee te maken hebt.
3) Dito, niemand hoeft jou in te lichten.
4) Dit heeft hier niets mee te maken. Wat jij wel of niet mag word geregeld door jouw contract met je werkgever. Jij mag je zelfs aanbieden bij die klant, alleen mag die geen contract met jou afsluiten zonder dat hier verbintenissen harerzijds t.o.v. het uitzendkantoor moeten gerespecteerd worden.
5) Zie 4, jij kan doen wat je wil binnen jouw contract met je werkgever. Een uitzendkantoor zal NOOIT (tenminste normaal niet) een contract afsluiten met jou waardoor jij je zonder enige vergoeding (of minimum verhuur termijn) via de klant, door de klant zomaar in dienst zou kunnen laten nemen. Op die wijze zou een uitzendkantoor een soort gratis selectiekantoor worden.
Ik heb deze methode meerdere malen gebruikt om personeel in dienst te nemen, en dat is ingebouwd in het systeem en heeft dus niets achterbaks. Langs jouw kant is er geen reden tot klagen. Jij werkt voor een uitzendkantoor (of vergelijkbaar) en wordt betaald voor je diensten volgens jouw contract. Het uitzendkantoor heeft de faciliteiten en verplichting om jou te testen en kwalificeren in functie van hun doelstellingen t.o.v. hun klanten.
Ik ken in België niet de situatie dat mits vergoeding (door de nieuwe werkgever) of minimum inhuurperiode via het uitzendkantoor geen mogelijkheid zou zijn om iemand in vaste dienst te nemen. Daarvoor moet je de juiste termen van een dergelijk contract kennen (wat niets met jou te maken heeft als uitzendkracht). Maar dit zijn gangbare procedures.
Het is logisch dat een uitzendkantoor zich commercieel beveiligd.
Eric
.