Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Aantal vraagjes

Ik heb een aantal vraagjes Afbeelding

ik weet dat door supernova's weer nieuwe sterren kunnen ontstaan van een volgende generatie, dus bijv de 2e, daarna de derde zoals onze Zon bijv. Maar omdat op google niet veel info te vinden is over 4e generatiesterren vroeg ik me af of deze al bestaan..? Dit in verband of het totnu toe na de 3e generatie ophoud (en dus hoef ik geen extra info te zoeken)

Ik had ook nog een klein vraagje over neutrinos die in grote getallen als ontzichtbare deeltjes door het heelal reizen. De massa van deze deeltjes is ontzettend klein en heeft geen lading, maar is het ALTIJD zo dat deze deeltjes met de lichtsnelheid reizen?

Citaat:

"Direct na de oerknal begon het heelal uit te dijen. Het bestond toen hoofdzakelijk uit waterstofgas. Door het groter worden van het heelal gingen deze gasdeeltjes steeds verder uit elkaar. Plaatselijk vormden zich dichte gaswolken. Wanneer de druk en temperatuur daar heel hoog werden, smolten de kerndeeltjes samen (kernfusie). Dit waren de eerste sterren, die in sterrenstelsels gegroepeerd waren."

Nu is mijn vraag hoe het komt dat de temperatuur daar heel hoog werd?
T-reg
Artikelen: 0

Re: Aantal vraagjes

De massa van deze deeltjes is ontzettend klein en heeft geen lading, maar is het ALTIJD zo dat deze deeltjes met de lichtsnelheid reizen?
Van zodra een deeltje massa heeft, kan het niet meer met de lichtsnelheid reizen.
Nu is mijn vraag hoe het komt dat de temperatuur daar heel hoog werd?
Juist doordat de druk hoger werd. (Druk is in dit geval recht evenredig met de temperatuur, want het betreft gaswolken)
You can't predict a fool's behaviour

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”